fredag, januari 21

Deep thoughts på T-centralen

Jag läste Metro på tunnelbanan. Om folks skokonsumering. Resultat: jag känner mig skomässigt monstruös. Hör några tillfrågades röster:

- Jag köper fyra par skor om året, mest på sommaren. Då blir det förbrukningsskor i tyg som går sönder på en gång.

- Jag köper kanske två skor om året. Ett par på vintern och ett par på våren. Det blir inte mycket mer.

Och så lite faktaruta: I snitt äger svenska kvinnor 15 par skor medan män har nio par.... Knappt hälften av de tillfrågade tycker att val av skor säger något om personligheten. Var femte man anser att hans partner har för många skor.

Men det som chockar mig mest är följande:

...jag tror vi är på väg in i en ny skoera. Vi har börjat betrakta skor som kläder och varierar och byter oftare. Det är inte många år sedan Ikea började med skogarderober, nu finns det många varianter.

Hos mig kopplades den eran på tidigt 70-tal!

11 kommentarer:

Minna sa...

Fan, jag är värdelös på skor! Bättring krävs. Nångång...

Linda K sa...

minna: dom du har är najs :)

Frida sa...

och jag är som du! fick frågan på jobbet: "har du en hel GARDEROB med skor?" och jag ba: "ja?, det är väl inte konstigt?".

Malin sa...

Kände mig också monstruös. Eller tvärt om: "Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal."

Linda K sa...

frida: skor är ju en av livets hörnstenar, vet folk inte det?!

malin: word ;D

Katarina sa...

Är artikeln skriven av en karl kanske?

Jag blev faktiskt förvånad över att män skulle äga 9 par skor i snitt. Då har de väl räknat in pjäxor och träningsskor också...

Linda K sa...

katarin: inte omöjligt, kom mig inte för att kolla. min man har lugnt nio par, och mer ändå :)

malla sa...

15 par? Det är en enbart lådan med ballerinor hos mig... ;)

Linda K sa...

malla: du och jag malla, du och jag.

Birgitta sa...

jag köper sällan skor, denna vinter har jag bara köpt Haglöfs kängor.
Fast jag har börjat göra som du, jag har 2 par skor på jobbet som jag byter om till, kan ju inte klampa omkring i kängor på kontoret:)

Linda K sa...

birgitta: klokt, annars dör ju fötterna stora svettdöden :)