måndag, mars 10

Under pressure

Jag tänkte bjuda på nåt fikabröd på fredag eftersom det är sista jobbdagen. Ni som "känner" mig vet vad det innebär. Ni som inte "känner mig" - det innebär lätt ångest. Jag brukar illustrera med den här bilden som förklaring. `Nuff said.

Anna länkar till den här sidan. Såna sidor håller jag mig vanligvis borta från eftersom jag tycker recept är typ skittråkiga. Men nu då, när jag ska åstadkomma nåt så kanske ändå.

Hittar en kolapaj. Nåt för mig? Börjar läsa. Kommer till: Häll kolaingredienserna i en tjockbottnad kastrull och koka till 118 grader.

Men vaf*n! Koka till 118 grader? När är det 118 grader? Ska jag ha en termometer i smeten eller? Vad händer om det blir 120 grader, är det kört då?

Gråtande ställer jag nu in mig på nåt köpe istället...

PS. Kom inte med receptförslag, det blir bara värre.

32 kommentarer:

Londa sa...

Jag står inför samma dilemma som dig. Fika på fredag... Men jag har bestämt mig för att ingen förväntar sig att jag ska baka något, så jag tänkte köpa glass, hallon och godisägg. Barnkalas. Hur fel kan det bli? :)

Linda K sa...

londa: mmm mumma!

Lox sa...

KLart att du ska kopa fikabrodet om du vill slippa stressen. Vem skulle tanka negativt om dig om du kom med kopta bakerk? God kaka som kaka... .

Minna sa...

Kvinna. Köp köp köp.

Var dags glimtarn sa...

Kliv in på Gateaux, välj en såndär som ser extra hembakt ut, och låtsas att det är ditt verk när det serveras ; )Hembakt är ju inte alltid det godaste... Man måste ju tänka på dem som man bjuder med ; )

Linda K sa...

lox: kanske för allas bästa... ;)

minna: mmm...

var dags glimtarn: får man ljuga och säga att man bakat själv? :)

Var dags glimtarn sa...

Inte ljuga, kanske låtsas? ; )Frågar någon kan man bara le sött. Äsch, inte en endaste manlig kollega jag haft har någonsin bakat...

Åsa sa...

Om jag hade bott närmare hade du fått den av mig! (och ja, det betyder termometer och om det blir 120 grader blir det för hårt att skära men wtf)

Linda K sa...

var dags glimtarn: vi får se hur jag gör :)

stumpan: ett omöjligt fall för mig med andra ord! och tack :)

Peace in mind sa...

Underbar kakdiskussion på morgonkvisten, själv köpte jag en underbar äppelkaksaktig sak på NK i lördags, med lite smak av citron!

Linda K sa...

anna funderar: till NK hinner jag inte, får bli nåt i kista... :P

Anonym sa...

Jag gillar ju å andra sidan att baka, du vet den som bakar är även den som har rätt att ...ehm... sätta i sig slumpen ;-) Och med Marjas kokoskaka (som jag hade tänkt ge mig på) så är den rätten högvaluta ;-)

Översättarhelena sa...

Nu kommer jag med ett baktips i alla fall! Du kan väl baka chokladbollar (n*g*rbollar alltså)! Det kan väl alla? Och faktum är att alla älskar hemgjorda chokladbollar (till skillnad från de hemska köpevarianterna) och blir jätteglada om man bjuder på det.

anna sa...

särskilt i nuvarande tillstånd: gör det lätt för dig, köp! men, en digital termometer är en skitbra grej i köket, speciellt om man är osäker, för att kolla när kyckling/kött/fisk är klart (jag är livrädd för ofärdig kyckling...), eller om kolasmet har rätt temperatur... sade kockhustrun!

linda m sa...

Du har fått en nominering av mig, kolla in min blogg
Tack för att du finns :-)

memilla sa...

Varför har du inte dina nya brillor på dig?! Jag vill se dig in dom nya brillorna :D

Anonym sa...

Frödinges frysta kladdkaka smakar som hembakad. Tips.
Värm den lite i micron, servera med vaniljglass. Skulle till och med få mig till forskningsbiblioteket! :D

(Inte för att det inte låter jättekul i sig, det var bara ett... ehh.. exempel. ;)

C. Meow sa...

Oj, den där knäcken såg lite annorlunda ut. Men det är gulligt att du kämpar på och provar iaf.

Köp! För allas skull! Sen kan du buckla till bakverket lite och ta ur den ur bageriets kartong. Då tror alla att det är hembakt! :D

Linda K sa...

nattvinge: blire nåt hemmagjort blire väl paj...

ö-helena. ha ha! ja varför inte :D

fru a: en sån har vi nog... ska fråga maken :)

linda m: tittar in! Kram!

memilla: lite avsiktligt funderar jag på att vänta med dom. orkar inte riktigt vissa kollegors obligatoriska kommentarer... men vi får se, kan säkert inte hålla mig hela veckan :P

polly: det låter som ett strålane exempel, tack!

camilla: ha ha, lovar att buckla till det lite :D

Sara sa...

Kööp. Detta är inte tiden i ditt liv när du ska stå i köket och baka kakor. Detta är tiden för fötterna på fotpall och extra kudde bakom nacken. Nej köp något. Eller gör som jag gjorde: bryt ihop och skit i sista dan!

Linda K sa...

sara: oj det lät nästan lite skönt. men om jag inte spontanbryter släpar jag mig nog hit ändå. med köpe :)

Anonym sa...

Köp marränger, glass och banan! Mina kollegor blev helt saliga när jag bjöd på marrängsvish istället för de här köpetårtorna som folk annars oftast har! :)

Anonym sa...

äh, köpe funkar ju lika bra, och om det är något som kan passera som hembakt, då behöver man inte säga något alls. De kan undra och impas liksom. Men det funkar sådär med Ballerina.

Seriöst - jag skulle gladeligen baka några finfina kakor åt dig, kan man skicka? Jag älskar att baka! Kan man bloppa kakor? ;)

Linda K sa...

sara t: oj men lite kladdigt? och gott förstås! lite inne på pollys köpekladdis...

hedgehog: ballerinas är blä. gulle dej, då skulle jag köpa :D

Anonym sa...

Jag tycker också att det är skittråkigt att baka, kan inget om sånt. Det måste duga med köpe. Lycka till med ledigheten!

Anonym sa...

Varför inte ost, kex, druvor och oliver... Är köpes, men tillåtet. Eller gott bröd, skinka, salami... Jag är snorless på alla som öser på med söta, kladdiga bakverk. På nya jobbet har de pippi på det, och jag strejkar. Jag TYCKER inte om tårta, altså blir det inte det när jag gör fika. Nog blir det bra. Om inte annat har alla glömt det om ett år... HAHA!! //Betti

Mie sa...

Nääääeeej, låt dem som gillar recept o att baka göra det. Gå och köp av proffsen i stället så blir alla nöjda o glada;)
(Lever helt efter den devisen själv)

Linda K sa...

anna-stina: tack rara! :)

betti: men JAG är sugen på fettigt fika, då blir det så ;) och som sagt, det är glömt om ett år!

mie: köpe det är! :D

Anonym sa...

Jag har ett recept på världens godaste och enklaste kladdkaka, hojta om du trots allt vill ha receptet...

Linda K sa...

kojja: tack snälla, men det får nog bli köpe :)

Åsa sa...

Jag har också ett jätteenkelt recept som är halvfusk, man använder köpekakmix! Man lägger konserverad frukt i botten på en form, häller på ett paket ICA kakmix, sedan 1 dl spad från burkfrukten och 1 dl smält smör ovanpå kakmixen. Och så in i ugnen!! Inget att blanda eller hålla på. Men blir SUPERGOTT, lite knäckigt ovanpå!!!!

Men det verkar som att du tänkt köpa...men en annan gång kan du testa den!! :)

Linda K sa...

åsa: en annan gång testar jag definitivt! tack :)