tisdag, februari 5

Vågar jag?

Fyllde just i VAB-uppgifter hos Försäkringskassan (det måste man ju göra samma dag annars är det kört). För det första tycker jag det är knäppt att man måste veta i förväg om man ska vara hemma med barnet kommande dag också. Det rä ju inte säkert man vet. För det andra kommer det en riktigt skrämmande harang p åslutet som man ska skriva under, där det står att man intygar på heder och samvete och so help me god om jag ljuger för då kommer försäkringskassebödlen och skjuter dig i magen.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det sjukt? "Jag intygar på heder och samvete att mina uppgifter är riktiga, bla bla bla". Står det inte samma sak på deklarationspapperena? Jag undrar: HAR folk nåt samvete nu för tiden? Med tanke på allt som händer och sker... Eller vill de bara skrämmas när de skriver så där, så man tänker efter en gång till om man verkligen SKA blåsa staten på pengar?

Anonym sa...

Men jag anmäler vab första vabdagen och sen begär jag vab när barnen är friska, alltså i efterhand. Ibland har jag väntat över en månad innan jag begärt vab, bara man vet hur länge man var hemma och vad barnet hade för "åkomma", men som du sa måste man ju anmäla första vabdagen!
Hoppas din lilla son blir frisk snart!

Linda K sa...

eniac: ja man blir ju lite rädd. ska man inte våga sjukanmäla sitt barn utan smärre hot liksom?

linda: aha man kan göra resten senare? bra, tack! :)

Elin sa...

fast jag har varit en och två dagar sen med min anmälan och det har funkat ändå. jag har bara skrivit en lång harang om varför jag inte hunnit och det har inte varit något problem, tack och lov :)

Linda K sa...

agent586: jaså det funkar? bra att veta, tack :)

Solrosfrö sa...

Pssst! Det är nån som vinkar till dig hos mig :)

Anonym sa...

Oj, vad snygg du var idag, på ett coolt icke-gravidt sätt (man kan ju vara gravid-vacker men det var inte så jag menade). Typ stylish biblio i N.Y.

Linda K sa...

jessika: va?! :)

cosmopolit: gulle dej! :D

Hilda sa...

Ja det är lite "storebrorserdig" syndrom över detta, usch......PÅ HEDER OCH SAMVETE...ANNARS!!!

;)

Anonym sa...

Förr fick man skriva under deklarationen "på heder och samvete", sedan ett par år är den meningen borttagen. För egendel strök jag alltid över den meningen och la till "med vänlig hälsning". Om du fyller i VABen på papper funkar det fortfarande.
Bör nämnas att skattemyndigheterna aldrig hörde av sig och jag fick allt godkänt.

Linda K sa...

hilda: ja, och försäkringskassan som annars är så kända för smidighet och lättsamhet :D

slabbe: ha ha ha, helt rätt! :D

Anonym sa...

Vänta nu, måste man fylla i pappret första dagen som barnet är hemma? Jag fick inte ens hem några anmälningspapper förrän några dagar senare...

Linda K sa...

mafo: jag är modern och loggar in på nätet och fixar det elektroniskt direkt. inturnätt du vet ;)

lugn, då har du ju anmält det rätt dag iallafall!

anna sa...

vad är det med försäkringskassan som liksom gör att man känner sig skyldig till något fult brott, hur sanningsenlig man än är!?!

Anonym sa...

Att man skriver under på heder och samvete är en påminnelse om att det man har angivit i begäran faktiskt stämmer och att man med sin namnteckning godkänner det. Jag jobbar med fuskkontroller angående VAB och vet hur vanligt det är med fusk. För några dagar sedan var det en person som fuskat till sig över 70 000 kr..Angående anmäla första dagen så är det som någon skriver, men anmäler då barnet blir sjuk men kan skicka in sin begäran senare. Och om man skulle ha glömt att anmäla så godtar vi alltid en dag och om man skriver en förklaring godtar vi det också. Så ligger det till..

Linda K sa...

fru a: tänk om det var lätt och trivsamt att befatta sig istället? lite usability skulle sitta fint hos FK!

fröken m: bryr sig en sån person om "heder och smavete"? synd att folk missbrukar något bra. men jag tycker försäkringskassan kunde satsa på lite mer lättbegriplighet generellt, det är ju vi vanliga svenskar som ska förstå? :)

Anonym sa...

Så länge det är socialt accepterat att tilldela sig själv bonus & extra ledighet på socialförsäkringssystemens bekostnad kommer det att fortsätta tror jag.

Anonym sa...

Hahaha
jag anmälde INTE på första dagen nu sist och då måste man ju motivera det... Jag skrev som det var: först kaskadkräktes det ENA barnet (typ en torsdag eller nåt) sen kaskadkräktes det ANDRA barnet, därefter hade JAG SJÄLV den dåliga smaken att bli kaskad-kräknings-sjuk... Mitt i detta fontänkräkande glömdes liksom internet-detaljen bort - ända till en vecka senare, men eftersom min arbetsgivare satt mig som VAB tors fre och må och sedan SJUK on-to så godkände FK det när dom ringt arb.givaren och kollat. Jag blev positivt överraskad - att dom förstod att ibland är det liksom inte LÄGE att koppla upp sig "kan du hålla dig lite vännen, mamma måsta bara surfa lite..." och är det kräkuppehåll kanske man inte tänker på FK det första man gör, utan ma inventerar linneförrådet och tvättar upp i stället??? Sover???

Linda K sa...

dtk: jaha.

skåneanna: uh, det låter aningen... mardrömslikt. hoppas ni är påkryade! :)