fredag, februari 15

Det var igår det

Två grejer som sades vid gårdagens seminarium:

-Vi säger inte handikapp längre, av samma skäl vi inte säger neger och jude.

Va? Får man inte säga handikapp och jude heller nu? Det har då inte slagit igenom hos mig. Vad ska man säga då? Funktionsnedsättning och...?

-Jag ska inte hålla på och prata en massa om vårt företag, men...

Och så är det precis det dom gör en halvtimme. Booring.

Och så fanns det en man som skrattade åt precis allt föreläsarna sa, antingen det var underhållande eller inte. Till slut kunde jag inte koncentrera mig på något annat och ville bara dunka ner honom. Men. Det gjorde jag inte. Såklart. För hur skulle det se ut?

Skratta nu då, när du inte har några framtänder! Skratta, din j**el, skratta!

Hjälp nu känner jag mig helt vild...

21 kommentarer:

Anonym sa...

Får man inte säga jude längre? Det låter jätteknäppt.

Linda K sa...

hanna: vad är alternativet? seriöst, jag har ingen aning!

Anonym sa...

Den olitiska korrektheten firar nya triumfer.. .

Anonym sa...

POLITISKA korrektheten menade jag, så kan det gå när man inte druckit morgonkaffe ännu :D

Linda K sa...

dtk: lugn, det har inte jag heller ;)

Smartasmia sa...

Hehehe....såg en aningen kaotisk scen där framför mig med en av stunden lätt psykotisk Linda K måttande med näven.

Annie - PD sa...

Haha - såg också fnittergubben framför mig. Med framtänderna i handen och snopen min :D

Minna sa...

va? Inte jude? men vad ska man då säga om de som tillhör judendomen?

Judde?
Judé?
Juddischar.?
judisar?

Anonym sa...

Socialstyrelsen har bestämt att det inte skall heta handikapp. Vi som arbetar på Handikappomsorgen i kommunen ska byta namn till, Enheten för psykiskt och/eller fysiskt funktionshindrade (el liknande). Min kollega undrade då om man även skall ändra på golfterminologin!!!
Ingrid

Anna ser dej sa...

Hohohoho, ytterst målande beskrivning:D Du hade kunnat göra som pappan i Jalla, jalla också: dunkat ner den vedervärdige mannen med magen. Det hade varit en syn för gudar!

Petra sa...

men vad är skillnaden i värdet hos ordet handikapp vers. psykiskt- eller fysiskt funktionshindrad? Är det senare bättre på något sätt? Det är betydligt längre och klumpigare kan man ju konstatera.
Det finns inget värre(jo det finns det..) än människor som skrattar helt omotiverat på föredrag eller bio. De har liksom bestämt sig för att ha en rolig stund och då ska de banne mig ha det :-S

Anonym sa...

Tydligen har Socialstyrelsen beslutat att inte använda ordet handikapp längre, nu skall vi alla säga funktionshinder. Uppenbarligen har de inte så mycket att göra på Ss, de har för mycket tid att tänka tycker jag. Och som någon tidigare påpekade om golfterminologin, en jätterolig tanke tycker jag.

Miah sa...

Man är inte handikappad utan man har ett funktionshinder. Dock kan samhället göra en handikappad med tex trappor utan ramp osv. Och detta kan vara ett handikapp för andra som inte kan ta sig fram i trappor, med eller utan funktionshinder. Sedan får man inte säga normala barn heller. Utan det hetter typiska. Jobbar ju på särskolan så sånt måste vi ha koll på där :D De andra barnen är inte normala utan typiska....

Anonym sa...

Japp, ett funktionshinder är en rejäl skillnad mot ett handikapp. Som rullstolsbuden och rullstolsburen, vilket är det rätta?

Linda K sa...

smartasmia: den låg i luften, smockan... ;)

annie: HA HA HA! och en gravid kvinna som fördes ut av män i vitt...

minna: jag önskar så att jag hade frågat!

ingrid: ha ha ha! det tar nog ett tag innan det slår igenom :)

anna ser dej: he he, vill inte riskera bebben :)

petra: om den skrattande mannen hade varit handikappad hade jag ändå velat nita honom ;D

anneca: håller med :D

miah: mycket man får och inte får. snart får man bara vara helt tyst. om inte stumma tar illa upp då? :P

angelica: jag vill nästan inte veta...

malla sa...

seminarium och föreläsningar verkar alltid dra till sig underliga människor eller så kommer konstiga egenskaper fram hos de man tror man känner... :) Just på mina föreläsningar på den kurs jag läser finns en hel samling... Som de som alltid måste ställasmarta frågor som för att visa på att de minsann redan vet allt och egentligen är alldesles för smart för att vara där - eller de som hummar med i allt föreläsaren säger...

Peter sa...

Hahaha, du skulle sänkt honom! Det hade varit helt underbart vackert.

Linda K sa...

malla: man blir så trött...

peter: ja jäklar. det är lätt att vara efterklok.

Anonym sa...

Nämen va? Får man inte säga jude? Vad säger man istället?

Jag säger nog inte neger alls numera men jag har en "färgad" i familjen och han säger neger om sig själv...

Kajsa sa...

Linda, du råkar inte veta var de kom ifrån, de som sade det där om handikapp? En annan myndighet? Vet du vilken? *nyfiken*

Linda K sa...

ewa: ja vad är alternativet till jude???

kajsa: hm, jag har det på jobbet, ska kolla! han var väldigt duktig och bra annars, det vara bara det där jag reagerade på...