torsdag, oktober 4

Bullfest bullfest hela dan

Kanelbulle är ett svenskt bakverk som härstammar från 1920-talet. Kanelbullen introducerades då tillgången på ingredienser ökade efter första världskriget. Ingredienserna är huvudsakligen vetemjöl, mjölk, jäst, socker och smör/margarin. Ofta kryddar man även degen med kardemumma. Fyllningen består ofta av smör/margarin, socker, kryddor, frukter, kanel och dylikt. Bullarna penslas med uppvispat ägg och pärlsocker strös över. Formen är ofta rund, så kallad kanelsnäcka, men även så kallat vegabröd, fransk lilja, dubbelsnäcka, knutar och kanelbriocher förekommer. Det är vanligt att de runda bullarna läggs i veckade pappersformer när de ska jäsa och gräddas. Pappersformen förhindrar bullens deformering under jäsningen och gräddningen och skyddar bullen från direkt beröring när den ska hanteras.

/Wikipedia

Alla måste äta minst en bulle idag på Kanelbullens dag. Jag passar samtidigt på att gratulera Jan på "namnsdagen".

17 kommentarer:

Anonym sa...

Klart det ska ner en (eller fler) kanelbullar idag! Allra helst hade jag önskat att jag bakat själv, men i tider av nöd så får köpesbullar duga...

Linda K sa...

nattvinge: baka finns inte ens i min vokabulär! ;)

TeachMom sa...

Mmmm... *kanelbulle*. Ursäkta min inre Homer, men idag är en mycket bra dag. Jag lovar, minst en bulle.

Linda K sa...

teachgirl: ska också försöka ragga upp en :)

Minna sa...

en avklarad, kl 09.30.

Unknown sa...

En bulle? Att bara äta en bulle är ett hån mot alla kanelbullar.

Jag siktar på tio, men eftersom resten av familjen också ska ha lite bulle så kanske jag bara får 6-7 stycken.

Unknown sa...

Va passande att du råkar ha en bulle i ugnen! Grattis förresten. Idag är första dagen jag tycker att det syns (har i och för sig inte tittat efter det innan)

Linda K sa...

minna. jag väntar på eftermiddagsfikat!

jan: stackare!

louise: tack :D

Minna sa...

jag har ingen karaktär...

Linda K sa...

minna: det behöver man inte ha.

Anonym sa...

I´m done! Jag har precis tryckt i mig min bulle för dagen. I beskrivningen över kanelbullar borde det också stå "Framkallar ofta ett komaliknande tillstånd i kombination med uppsvälld mage efter intagandet."

Linda K sa...

charlotte: jag åt en enorm, nu mår jag illa.

Anonym sa...

I make a mean kanelbulle... om jag någonsin kommer mig för... Första bullen intagen och 10 ligger och väntar hemma... dock måste jag dela de som är hemma med 1 make och 1 troll...

Linda K sa...

nattvinge: nog bra det, 10 st kan inte var sunt att äta själv ;D

Anonym sa...

Åh... kanelbullar... Snyft. Är förskräckligt sjuk idag, så att baka själv är out of the question - och som utlandssvensk kan jag inte direkt bara sticka ut och köpa en. Jag gråter nästan nu. (Funderar på om IKEA kan tänkas ha några i sin lilla mathörna... för i så fall skulle jag kunna be sambon köra dit.)

Och, såklart, grattis till den andra Bullen. :)

Anonym sa...

tur att du skrev _minst_ en! ;-) he he...

Linda K sa...

sexy lexy: stackare, du får cybermumsa lite på den på bilden här! och tack :)

nilla: jaså du? ;D