tisdag, januari 8

Different different but different

Kan ni ibland känna er fruktansvärt fel eller annorlunda i ett sammanhang eller bland en del personer? Det finns stunder då jag undrar om jag verkligen är en bibliotekarie. Sånt som en del personer i min kår engagerar sig i med hela sin själ kan jag känna jahavadvardetmeddetdå? inför. Klart man har olika intressen, tack och lov. Men att dom kan skilja sig så brutalt åt... Kan få mig att känna mig otroligt ytlig. Men ytligt är ju skitskönt ibland, eller hur?

Nu var jag kanske lite obegriplig. Så oytligt!

19 kommentarer:

Åsa sa...

Djup som attan, tycker jag ;)

Linda K sa...

stumpan: deeeep!

Anonym sa...

Ja jisses visst känns det igen! Jag blir alltid så tvär när folk frågar vad jag BLIR efter min utbildning. Jag blir ju bara mig, jag är jag. Men förhoppningsvis får jag jobb som bibliotekarie. :) //emma - som blir rädd i fikarummet på Stadsbiblan. "Är jag verkligen sådär... engagerad?"

Anonym sa...

Allvarligt talat kan jag känna exakt så. Det inträffade senast idag under en hundprommis med två grannar. Jag kännde mig helt fel, jag gick inte alls loss på det som uppenbart uppbragde dessa två. Fast det kan vara rätt skönt också, att inte ta allt på blodigt allvar, det finns ju väsentligare saker i livet som handväskor ;-)

Anonym sa...

Jag känner absolut igen mig, tycker inte att du var så otydlig :-) Jag kan känna så både på jobbet (ÄR jag verkligen en riktig läkarsekreterare om jag inte blir fruktansvärt upprörd nu när inte läkaren dikterade tydligt??) och på föräldramöten på dagis (vänta nu, ÄR jag verkligen en riktig förälder om jag inte börjar hyperventilera för att barnen tittade på en film idag istället för att gå ut??) osv osv
Men jag tror att jag är det.. både läkarsekreterare och förälder alltså, haha.. bara lite mer ytlig än andra ibland.
/Ina

Anonym sa...

Ha ha, känner igen mig! Jag är 28 år, bibliotekarie och mina arbetskamrater består av 60-åringar allihop, inte ont om dem men tänk vad kul att ha någon i sin egen ålder som kan kunde prata om liiiite andra saker med!

Mie sa...

Tycker du verkar ytterst ytlig med mycket djupt innehåll = en perfekt kombination enligt mig:)

Anonym sa...

Som jag & min kompis Jenny brukar säga: Ibland vill jag bara prata om färgen på min topp.

Linda K sa...

emma: klart du får jobb! det finns så många gamla tanter som går i pension, och iii vad kul med nya fräscha bibliotekarier! som kan diskuterar både litteratur och läppstift :D

cosmopolit. precis, det behöver ju inte bara gälla arbetslivet utan när och var som helst. man anses säkert som helt världsfrånvänd själv emellanåt också ;D

ina: förälder ja! det kan man verkligen undra om man är när man jämför sig med andra. skrämmande ibland!

anonym: jag vet SÅ vad du menar :D

mie: perfa :D

monika: ha ha ha, givet :D

anna sa...

jag förstår också precis vad du menar...

Linda K sa...

fru a: skönt, jag är inte ensam :)

Londa sa...

Hej, är det här stödgruppen för bibliotekarier som känner sig en smula malplacé eftersom de inte passar in i facket som andra har stoppat in dem i? I så fall vill jag vara med!

Linda K sa...

londa: ha ha. join in! ;D

Anonym sa...

Näe, jag dör när jag jobbar på uni. bibblan och får värsta föreläsning om sånt jag inte bryr mig ett skit om och som inte tillhör mitt jobb. Jag lätt dör och står och fantiserar om något helt annat. Och hmmm ar samtändigt. Vissa är värre än andra. En som jag brukar jobba med, henne brukar jag effektivt gömma mig för, för hon tror fortfarande att jag inte kan mitt jobb, vilket man lär sig på tre pass. Blä blä! Vardagsrymma är bäst!

Linda K sa...

angelica: boooring :)

Anonym sa...

Jag blev tillräckligt fundersam för att spinna vidare på ämnet i min egen blogg, eller avreagera mig kanske det ska kallas. :P

Linda K sa...

emma: prima! :)

Karin sa...

Känner igen mig!! Det jobbigaste tycker jag är när mina bibliotekariekollegor diskuterar loss yrkesrollen, uppdraget och andra stoooora frågor som inte har några svar. Då vill jag bara säga "Kan vi inte sluta skrika och gå och jobba istället och faktiskt göra det där ni tjötar om?".
Undrar om detta navelskådardrag är typiskt för vår yrkeskår?

Linda K sa...

karin: jag tror det finns lite överallt :)