onsdag, januari 23

Mormors päls

Kom på en lösning. Mormors gamla päls. Har kapat den på längden och tagit ner ärmarna. Den är varm och go. Magen ryms.

Egentligen tycker jag det är lite jobbigt att gå runt i päls. Inte för min egen skull, den är gammal och inget djur lider av den. Det är dessutom ett minne från mormor. Men det finns ju alltid folk som protesterar vilt. Man kan ha en åsikt, men jag tycker det är fel att trakassera andra för deras val. Nu har jag aldrig blivit påhoppad för att jag har päls, men vetskapen att det kan hända är lite obehaglig och jag använder den rätt sällan.

En gång hade jag den på Naturhistoriska muséet, ha ha ha. Halvlyckat kanske.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår vad du menar. Jag har ärvt mammas gamla päls, en klassisk sjubb (elller vad heter de?), hon var så glad när hon fick den av pappa och jag var sur tonåring som inte fattade varför hon skulle ha en päls för. Nu är det ju mer ett viktigt minne och jag hoppas ju att kunna ha den någon gång (när liksom...) för jag tror hon skulle ha tyckt det varit kul, svårt det där. If i ever get invited to Nobelfesten...

Linda K sa...

recidiv: dom rä så varma och goa, dom gamla godingarna. hoppas en nobelfest hägrar :D

Anonym sa...

Ha, ha...på naturhistoriska. Vet inte om jag skulle våga mig dit i en.

malla sa...

hmm vi har mormors gamla päls någonstans, i ngn odefinierbar päls.Jag har samma problem är som dig - min mormor hade kortare armar än vad jag har å det räcker inte att ta ner dem....Och trekvartärmar känns lite udda på en päls... ! :D

Linda K sa...

anonym: jag tänkte liksom inte på det. förrän jag var där :*)

malla: skaffa ett par snygga långa handskar så blir det kalas! :D

Linda sa...

hur syr man i en päls, undrar jag. gjorde du det själv? jag menar, det finns ju massor av långa pälsar second hand. en gång hittade jag en kaninpäls , en rumpkort figursydd. 150 kronor. som jag inte köpte. ibland blir jag arg på mig själv över det, den satt som sydd för mig. men...problemet var nog att det var just...päls. jag är väldigt kluven till päls.

Linda K sa...

linda: min har foder, så jag klippte helt enkelt av den och sydde fast pälsen i fodret med en grov nål. gick bra. jag skulle nog inte gå och köpa mig en ny, men second handfynd eller ärvda funkar för mig :)

Anonym sa...

Jag känner spontant att man har en skyldighet att använda gamla pälsar, herregu djur har ju fått sätta livet till - vore väl fruktansvärt om de gjort det till ingen nytta alls :)
*hukar mig lite ifall jag åker på moppo nu*

Linda K sa...

lipgloss bitch: helt rätt tänk, jag är med dig! :)

Anonym sa...

Jag har också en gammal päls, värmer när det är svinkallt ute, och jag resonerar precis som du. Exakt.

Linda K sa...

hedgehog: på tisdag? :D

Anonym sa...

om vädret är passande :)

Linda K sa...

hedgehog: :)

Miss Upsey Daisy sa...

Med risk för att åka på moppo här så gillar jag inte päls. Har dock en viss förståelse om man fått pälsen av mormor eller mamma. Men annars är det en grym verkstad för att producera en endaste liten kappa.

Anonym sa...

Våga bära päls! Vi lever i en demokrati ännu så länge. Ett gäng extremistiska snorungar skall inte få ta över samhället. Bär din päls med stolthet liksom dina förfäder gjorde. Hade de inte gjort det hade människosläktet dött ut. I kalla trakter är det lika rätt då som nu.