onsdag, mars 29

Klacken är lös

Är det bara jag som har klackproblem? På stövlar och stövletter. Man köper sig ett par stövlar och så går man med dom en liten stund och så känns det likosm inte helt stabilt. Vick vick på klacken och banne mig om inte hela sitter löst! Händer mig titt som tätt. Merde! (det där behövde jag inte slå upp) Går man åter och klagar fixar dom det ju, men nu senast kom jag aldrig iväg till Don Donna, och nu är det way to late.

Samma sak med omklackning. Varför måste det sitta en värdo-klack på när man köper stöveln? Som man genast måste klacka om? Då behöver dom väl inte sätta dit en klack över huvud taget?

- Klack? Nej det ingår inte, den får du köpa separat.

Nu låter det jättekonstigt att säga ordet "klack"... klack klack klack...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Sist jag köpte stövlar upplyste affären mig om att ha en koll på klacken.Fick klacka om efter ett par dagars användning ( den lossnade inte utan den blev utsliten, hm..)
Lästade ut ett par fräcka stövlar som mor roat sig i på 70-talet då sa just skomakaren att det var mycket bättre kvalite förr.Som om jag inte visste!

Anonym sa...

Ja, det är trist det där! Men nu ifrån årsskiftet så har alla konsumenter tre års reklamationsrätt, istället för två år! Så du kan gå tillbaka och hävada din rätt! You go girl!

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Linda K sa...

anci: det var bättre förr! Ju förr desto bättre!

sophie: mmm, men jag köpte dom på rea, funkar det ändå?

Och när kan man kolla in din sida?

Anonym sa...

Ähum. Jag har just det lösa-klack-problemet med mina svarta krokopumps. Funderar starkt på att gå till Rizzo och sverka. Med motivationen att ett par klassiska pumps för tusenlappen ska räcka i mer än en säsong.
Känner på mig att jag har flyt. ;)

Polly, The Sverk

Linda K sa...

polly: lämnade in mina stövletter på lunchen, j**la sk*t kommer kosta 350 för att sätta fast klacken och klacka om. Skandal! Borde sverkat, latmask :(

Anonym sa...

Jag har fått det där förklarat för mig i flera skobutiker: Att göra hållbara klackar kräver i princip manuell montering (dvs. det en skomakare gör), vilket leder till högre priser i skoaffären. Vi konsumenter köper hellre billigare skor med maskinellt monterade (dvs. kassa) klackar och skjuter extrakostnaden att fixa klackarna på framtiden (eller åtminstone tror skobranschen det).

Om säljaren upplyser kunden om att klackarna behöver bytas ut inom kort efter köpet blir det ett villkor i det avtal som köparen och säljaren ingår i köpögonblicket. Då kan man förstås inte reklamera skorna hos skoaffären om klacken pajar efter femtio steg. Om säljaren glömmer att upplysa om detta kan kunden reklamera köpet.

Men jag är varken i skobranschen eller i den konsumenträttsliga branschen, så rätta mig gärna om jag har fel! :-)

Linda K sa...

tuna: tack för utförlig upplysning. Borde kanske gått tillbaka, men jag var lat och lämnade till skomakaren istället. Dyrt och dumt?

Anonym sa...

Japp! Det spelar ingen roll om du har köpt dom på rea eller ej! Företaget har två gånger på sig att försöka rätta till felet (dvs samma fel) efter det har du rätt att kräva pengarna tillbaka, dock så mycket som du betalade, dvs reapriset. Har du inget kvitto är det det lägsta pris som stövlarna har sålts för som gäller. Lycka till och stå på dig! Många kunder har ingen annig om sina rättigheter, men det vet ju du nu!;)

OBS! Missa inte mig, Sophisticated Sophie och mina blingade mobiler på Sofis mode nu på torsdag 30/3 kl 20.00 på kanal 5!:)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Linda K sa...

sophie: nästa gång SKA jag! Och med min vanliga tur ploppa rdet av klackar lite här och var... Kul, ska kolla in dig!

Anonym sa...

hatar att klackarna aaalltid är lösa. har endast ett par som inte är det, ett par som jag fick av mormor (:

Anonym sa...

Trodde det bara var jag! Att jag belastar mina klackar på något underligt vis som gör att det blir lösa. Tack för att du delar med dig så jag slipper gå omkring och tro att jag är onormal! ;)

Linda K sa...

ida annie: gammalt håller!

åsa på åsen: har ofta fått höra att jag sliter skor så fort, och också trott att jag går konstigt elelr vad sjutton det är som åstadkommer slitaget. Bra med en medsyster! :D

Anonym sa...

använder bara mina stilettklackar i sängen och då håller dom hur länge som helst