torsdag, augusti 5

Liten forskningsverksamhet

Jag blir ypplyst om att gött och gott inte har något med varann att göra. Vad är skillnaden?

NE om gott:

1 verkligen ofta i uttr. av övertalande karaktär {→gärna 1}: hon kunde ~ ha väntat på mig; man kan ~ säga att denna händelse är unikHIST.: sedan 1827; neutrum av god

2 på ett riktigt eller behagligt sätt: sova ~; göra så ~ man kanIDIOM: det är inte ~ att... det är inte lätt att...; finna för ~ anse det bäst; ~ om (plats) mer än tillräckligt med (plats); kort och ~ kort sagt; stanna för ~ stanna slutgiltigt; så ~ som nästanHIST.: sedan yngre fornsvensk tid; i uttr. sva got som 'så gott som'

gott [gåt´]
subst. ~et ~er ORDLED: gott-et• sötsak(er) ⟨ngt vard.⟩: gottaffär; gottkiosk; gottsugen; julgotter; barnen gick för att köpa ~HIST.: sedan 1735 (i plur.); i sing. 1934;


När jag söker på gött:

Menade du: göt, Göt, göda, gott, Gott, William, gutt, gut, GUT, got eller Bernhardsson, Göte?


UPDATE: Men Wickipedia har svar:

gött (göteborgska) gott eller skönt
Det är la gött nu, fåglarna sjunger och ölen är kall.
Användning: Numera även utanför Göteborgstrakten.
Varianter: gôtt (alternativ stavning)
Dialektalt: väl, bra
Det kommer jag gött ihåg.

10 kommentarer:

Anna ser dej sa...

Det är ganska lugnt i bibblan just nu va? :D Här uppe är det nästan öken, bortsett från Astrid 2,5 år som är på besök på pappas jobb...

Solstrålen sa...

Du verkar ha trist på jobbet.
Skulle du inte "chefa"?

anna of sweden sa...

Härligt med lite grammatisk upplysning så här på morgonkvisten! :)

Själv är jag allergisk mot användning av ordet gött utanför Göteborgstrakten ...

hallinbloggar sa...

E du go eller : )
(ett annat uttryck för oss göteborgare...)

Lotta sa...

I Småland finns det dessutom "gutt" som nog används på samma sätt göteborgarna använder "gött". Och inte är det någon nytt påfund heller, jag minns det tydligt från bardomen :)

Linda K sa...

anna ser dej: ha ha, märks det? ;D

solstrålen. inte än :)

anna of sweden: och kanske framför allt i skåne!

hallinbloggar. iii den är också jobbig! ;D

lotta: ja ni pratar så tokigt ni som inte pratar rikssvenska ;D

Linda K sa...

skåneanna: men om man riktigt utbrtister GOTT, kan det inte funka som ett småmesigt alternativ då? :P

reb sa...

anna of sweden - gôtt används faktiskt i stora delar av västra sverige, skulle du åka till värmland skulle du nog få allergisk reaktion av stora mått. dock har jag aldrig hört nån säga "det kommer jag gött ihåg", det kanske är göteborgskt? gött mos är ju ett väldigt bra och passande uttryck som passar till nästan alla bra och härliga tillfällen. prova vetja! (att säga det såklart, inte att äta mos)

Hanna sa...

HAHAHAHA!!

Linda K sa...

skåneanna: jag får testa det!

rebelli: jag äter nästan hellre mog ;)

hanna: ;)