torsdag, augusti 19

Hon som aldrig har samma plagg två dagar i rad

Jag undrar, måste man vara lite klädtokig för att byta kläder varje dag? Hur kul är det att dra på sig samma tröja på tisdagen som man hade på måndagen? Det är ju måndagströjan!

Nä, lite fantasi om jag får be. Ja jag vet att min klädkammare är näst intill oändlig. Men det gör det inte enklare ska jag be att få tala om. Au contraire! Vad, ack vad i detta hav av plagg ska jag välja!?

Frågan lyder, frååågan lyyyder! (mest kul om man gillar NileCity) Hur jag gör med plagg jag använt en dag? Tvättar jag dom eller hänger jag dom på använda-en-dag-kroken?

Tja det beror väl på väder och vind, höll jag på att säga. Jag är inte den som svettas särskilt (om jag inte rör mig snabbt, då j***lar) och om plagget inte blivit fläckigt eller luktar suspekt brukar jag lägga/hänga tillbaka det i kammaren. Klänningar, stickade tröjor och kavajer kan få lufta på balkongen en stund. Jeans ska ju vara skitiga, dom får genomgå otaliga turer.

Så nå, är ni flerdagsanvändare eller ombytliga som jag?

28 kommentarer:

Sofie sa...

Ombytlig. Känns liksom konstigt att ta på sig samma sak två dagar i rad.

Frida sa...

jag är ombytlig. och gör som du med kläderna som är använda en dag.

Sara sa...

samma kläder två dagar i rad funkar bara när man är typ sjuk :)

Librarybeth sa...

Byta, byta. Variera, variera. Eftersom jag ääälskar mina jeanskjolar händer det att de får vara med flera dagar i rad. Men toppar vill jag byta. Och man kan inte tvätta efter en-dags-användning. Mer slitage då och inte miljövänligt. Lite gammeldags, hederlig vädring duger gott.

Cosmopolit sa...

Definitivt ombytlig. Uppvuxen med att man inte kan ha samma kläder två dagar i rad för "då kan folk minsann tro att man inte sovit hemma" enligt min Portugisiska farmor, blev klädbytandet självklart. Idag gör jag det för min egen skull.

pralinen sa...

aldrig, aldrig två dagar i rad - aldrig...

vädring funkar relativt ofta...

Sara sa...

Jag kan byta kläder flera gånger en dag. ;)

Jeans tvättar jag ofta, men det är för att jag föredrar när de är tvättmaskinstajta.

Linda K sa...

alla: ombytlighet förnöjer!

cosmopolit: ha ha, sköna farmor! :D

Mie sa...

Jag byter nästan alltid varje dag... och tvättar nog för ofta egentligen eftersom jag gillar "nytvättat" känslan när jag tar på mig kläderna:)

Du kan byta ut adressen på Absolut guldkant till http://mindfulmie.blogspot.com/ för jag har flyttat:)

Minna sa...

Aldrig samma outfit två dagar i rad Men, jag kan ha samma byxor (oftast då jeans) två dagar i rad och samma skor. Men inte tröja.

nattvinge sa...

Ombytlig helt klart. Har till och med fått kommentarer på det... ;-)

Åsa sa...

Helt klart ombytlig! Och jag vädrar och hänger undan som du!

Birgitta sa...

Byter också varje dag.

Linda sa...

ombytlig! livet är för kort för att gå omkring i samma kläder!

Spiro sa...

Hur många bultar finns det i Ölandsbron?
Förövrigt verkar jag vara den enda som inte byter varje dag. Känns liksom onödigt när man haft kläderna 30 min innan och 30 min efter jobbet. Hemma åker mysarstassen på! (och så även på jobbet iofs, även känd under namnet landstingspyjamasen...)

Malin sa...

Eftersom jag inte kan lägga in använda kläder i garderoben, utan har dem framme (fast aldrig hittar något bra sätt), så hamnar jag i någon typ asv stafett-beteende, där jag tar nåt fårn en annan dag och något nytt. För ombytlig är jag. Och omständigheterna också. Problematiken ligger i var man förvarar småanvända kläder. Garderoben med nytvättat går bort hemma hos mig.

Jossan sa...

Det här har ingenting att göra med ditt inlägg men...har du sett den senaste reklamfilmen från Fritidsresor. Mads Mikkelsen i badbyxor! Hehehh

Fröken Isakson sa...

Aldrig två dagar på raken. Big no no. Eller ja, nu när jag är mammaledig så åker mysbrallorna på titt som tätt ;)

Silje sa...

Ombytlig! Så klart. Planlegger jo hver kveld hva jeg skal ha på med dagen etter. Kan ha samme jeans og sko på, kanskje også ytterjakke på vei til jobb og veske byttes ikke like ofte.

:D

Linda K sa...

alla: ju mer vi byter kläder ju gladare vi blir :D

mie: jag uppdaterar dig! :)

spiro: ja jag tror att du har dispens ;)

malin: maken har en "låda" där han lägger såna mittemellanplagg. fast det skulle aldrig funka för mig. inte för honom heller för han blir alltid lika förvånad när han hittar kläder där :P

sofia: ok!

jossan: jag har skådat. och suckat ganska högt.

Ina sa...

Ombytlig. Fick höra en dag på jobbet av en kollega (manlig sådan) "Oj, vad mycket kläder du måste ha". Kommentaren var då baserad på att jag inte bär samma kläder två dagar på raken...

Anna sa...

ha ha, jag hade som din make en "påbörjat"-låda redan när jag var tre år!
mamma blev nuts!
jag gör ju som Spiro och byter om på jobbet men nästan alltid är det ombyte som förnöjer trots allt, kanske kommer de andra pendlarna ihåg vad man har på sig... ;)

Linda K sa...

ina: samam här :)

anna: god tanke! :)

Camilla sa...

jag gör precis som du! :)

Sussilull sa...

Absolut ombytlig. Neutrala byxor/ kjol kan vara samma men alltid med annat till. Jag har också känslan av att man inte haft något val/inte sovit hemma om man har samma - annars skulle man ju ha bytt :)

Linda K sa...

camilla: :D

sussilull: ha ha ha :D

Fröken Finemang sa...

jag kan ha samma. orka byta?
fast OFTAST byter jag. eller så matchar jag, jag har fått dille påa tt ha två linnen på mig. så där kan jag byta, det som var överst igår är underst idag. eller ha de som var överst igår o iförrgår får va underst idaaag. byxor byter jag oftast fast jag har typ tre par som jag har dubletter av, så folket på jobbet tror nog jag har samma byxor da ut o da in.. jag kan ju ha samma byxa i samma färg hela veckan, utan att använda dem två dar otvättade. Men mina byxor har en lång användningstid innan de blir tvättade.. o de linnet som inte går att ha på jobbet, överlever nån da hemma till mysbrallsen..

jag är för återanvändning hehe o allergisk mot tvätt i vardagsrummet. jag tror de hör ihop..!

Linda K sa...

ff: välplanerat! men, varför tvätt i vardagsrummet???