torsdag, mars 6

Hur var namnet?

Jag börjar detta inlägg med att gardera mig: det är helt ok att tycka synd om mig för att jag heter Linda. Lider inte det minsta själv av det och tycker det är ett mycket bra namn.

Så. Jag är tämligen namnfixerad nu för tiden. Inte nog med att man ska komma på ett bra namn, man måste gardera sig med både pojk och flick. Och! Komma överens med maken, vilket inte alltid är en dans på rosor.

Igår var det någon stackars människa på tv som hetter typ Sven-Yngve. Och jag måste undra, hur i hela friden kom föräldrarna fram till att det var det enda rätta för deras älskade bebis? Namn kommer och går, men min fasa för konstiga dubbelnamn består.

28 kommentarer:

Petra sa...

Dubbelnamn var ju väldigt poppis ett tag på 50-60-talet. Som tur är är de helt outdated. Jag vet ett fint dock; Polly-Ester (fast mitt barn hade inte fått heta det!)

Anonym sa...

Är det en föräldrakompromiss eller? Pappa vill Yngve, mamma vill Sven? Jag och en kompis tävlar om att hitta fulast existerande dubbelnamn. Mitt bidrag är Bo-Eddy. Hon vinner dock med keramikern Dick-Urban...

Linda sa...

får man fråga hur ni resonerar? ska namnen på barnen "passa ihop"? och då menar jag inte på ett fånigt sätt som typ erik och erika. ska de ha samma begynnelsebokstav? ska det var långt? kort?

jag? jag är bara sååå nyfiken!

Anonym sa...

må dubbelnamnen aldrig komma tillbaka. Amen.

Anonym sa...

Helge-Mikael känner jag en kille som heter. Och han är inte född på 50-60 talet :-D

Översättarhelena sa...

I den lilla byn där jag växte upp fanns det tre bröder (i min ålder, alltså födda på sextiotalet) som hette Jan-Roland, Nils-Ove och Alf-Harry. Det är ju rytmiskt på nåt vis i alla fall.

Anonym sa...

Hahaha, dessa härliga dubbelnamn! Jag vet en som heter Gert-Sören...

/Sandra

Linda K sa...

petra: polly-ester rockar! det finns med på vår namnlista :D

anna krimskram: HA HA HA!!! jag kissar på mig...

linda: ja det är ett litet helvete...

hedgehog: amen.

anonym: fast det var ju nästan cool! :D

ö-helena: ha ha, cool! :D

sandra: stackars gert-sören! :D

Anonym sa...

Polly-Ester är grymt. ;)

Anonym sa...

En lärare på en skola jag gick för några år sedan hette (trumvirvel) Caj-Åke. Det låter ungefär som om någon med talfel säger karaoke. Föräldrarna kanske inte riktigt hade tänkt till där.

Linda K sa...

polly: and you know it! :D

linda: ha ha ha! :D

Anonym sa...

En gubbe i min mans jaktlag (uppe i Norrland) heter Dan-Roger. Och han har en kompis som heter Kjell-Steve (och det uttalas inte "Stiiv", utan just "Steve"). Det är rätt fräsigt! ;)

Linda K sa...

helena: himla fufft tycker jag :D

Anonym sa...

Känner en Karl-Magnus och där var mamman och pappan helt enkelt inte överens om vilket namn dom skulle välja så dom kompromissade...

/Nettan

Anonym sa...

Vad sägs om Styrbjörn?? Vet en flicka som blev döpt till Timjan, inte heller särskilt hippt...

Linda K sa...

nettan: två fina namn!

anonym: jag har hört om en kille som fick heta hyacint!

Anonym sa...

Träffade en gång en förtvivlad mormor som förfasade sig över de nyblivna föräldrarnas namnval till en flicka.

De ville döpa henne till Vilda. I efternamn hette de Karlsson... Vilda Karlsson, som upplagt för mobbing- arma barn!

Linda K sa...

anonym: ha ha ha, oj! fast lite roligt ;)

Anonym sa...

Min syster vill döpa sitt barn Ken-Henry.. :S

Jag vet en tjej som heter Katrine Holm.. :O

Linda K sa...

anan: ken-henry var lite läskigt...men katrine holm? som dubbelnamn?

johanna sa...

Matz-Dennis är mitt förslag. det har en romantisk touch av dansband tycker jag :o)

många kändisbarn har ju konstiga namn, Noa Månfare och Love linblå och allt vad dom nu heter. Heter inte persbrandst son Igor?? Bäddat för livslång mobbing...

Linda K sa...

sericea: eller Bo-Neger!

HH sa...

Haha - "Katrine Holm" :D

Ja, men det är ju faktiskt viktigt att för- och efternamnet passar ihop, eller att det iaf inte blir något konstigt tillsammans. Jag vet en kille som heter (något så tillsynes vanligt och oskyldigt som) Andreas Norberg. Och han har inte alltid haft det så lätt...!

Linda K sa...

helena: eller ann ahlberg? ;)

Anonym sa...

Det finns en pojke i min skola som heter Nils-Peter. Som upplagt för mobbing!

Linda K sa...

anonym: bättre än petter-niklas ;)

Anonym sa...

I ett landskap lite norrut (läs Västerbotten)har dubbelnamnen frodats genom åren: 40-, 50- och 60talet gav många exempel. Jag känner en Kjell-Harald, en Kjell-Anders, en Bo-Roland TVÅ Bengt-Ove samt ett antal Lis-Marie, Gun-Marie, Ing-Marie, Ing-Carin... etc
En senare skapelse är MyEmma, föräldrarna tyckte Emma och storebror My, och tja, då gör man väl ett dubbelnamn så blir alla nöjda. Eller?//Betti

Linda K sa...

betti: det ska bli kul när dubbelnamnen kommer tillbaka, för det måste dom ju förr eller senare! MyEmma var ju unikt och rätt sött :)