måndag, december 3

Lite patetisk jag också

Jag rev ur och läste på bussen. "Shoppingjakt efter livet med guldkant". Det är lätt att sucka och säga Meh! när 20-någonting-åringar gör uttalanden som:

Shopping och mode är mitt största intresse i livet. Det har blivit en del av mig. Vissa tycker kanske att det låter ytligt, men samtidigt har ju shopping blivit en accepterad livsstil i hela samhället.

och:

Jag har alltid varait en slösa. Jag intalar mig att om jag bara köper den här saken också , så kommer jag att bli nöjd sedan.

Efter att ha läst hela artikeln tycker jag det hela är rätt tragiskt. Och varför det då? För att jag känner igen mig i en del av det som beskrivs? Ja antagligen. Men det är alltid lättare att le lite hånfullt åt andra och tänka att Ja ja, lilla vän, var patetisk du.

10 kommentarer:

Glamourbibliotekaren sa...

Uff, jeg synes det er sørgelig å ha shopping som hobby pr definisjon. Jeg har vanskelig for å tro at hun kjøper ting fordi hun elsker dem og ikke kan leve uten dem, når hun forsvarer sitt sløseri på den måten. Ah, det er fint å ha passert 30 og ha litt mer fornuft i skallen! :-)

Linda K sa...

glamourbilbiotekaren: ja när det mer är frågan om shopping för shoppingens skull blir det lite dumt!

PGW sa...

Jamen shopping är jättekul, jag skulle också ägna mig mer åt sådant om jag hade pappas guldfärgade kreditkort att shoppa med ;-)

Linda K sa...

tpgw: då får du väl fråga pappa snällt då ;)

Anonym sa...

Ja, den var inte helt smickrande för tjejerna den artikeln, det hela lät lite patetiskt och som du skriver lite tragiskt. Fast framför allt den andra tjejen, jag tycker planerade och speciella köp, och ofta då lite dyrare saker, är bättre shopping än att som tjej nr 2, bara köpa och köpa för att visa upp och uppenbarligen inte använda grejerna. Shopping är ju jättekul men på rätt sätt.

Linda K sa...

cecilia bryssel: vad skönt, en förstående själ :)

Anonym sa...

Ha, ha, ha, ha!
You go girl!
Jag tycker du shoppar extreeeeeeeeeeemt mycket. Men jag tycker också det extreeeemt underhållande läsa din blogg och jag har faktiskt börjat shoppa mer sen jag blev fan av Linda K (så här dags förra året) och jag (som är en gammal snåljåp som hade ett par svarta stövlar som typ var helt trasiga och denna vintern tre par nya) MÅR BRA av shoppa mer och TACK LINDA K för inspirationen!

Linda K sa...

kattis: beror väl på vem man jämför med ;) jag shoppar iallfall inte för shoppandets yada yada yada orkar inte med nåt försvarstal... men för all del, var så god ;D

Anonym sa...

Om man har pengar så väljer man väl själv vad man vill göra med dem! Problemet uppstår först när man faktiskt inte har något att göra av med. Hur kan flickor i tonåren eller 20-årsåldern ha så bra ekonomi att de kan ha shopping som hobby? Det förbryllar mig en smula. Hoppas att det inte grundlägger en livsstil som leder dem rakt in i "lyxfällan" ;)

Linda K sa...

anna-stina: tycker också det är märkligt. när man inte ens jobbar heltid och tjänar pengar?