tisdag, december 18

Inför och på julbordet

Ikväll ska vi till Ulriksdals wärdshus och julborda med jobbet. Då inträffar det intressanta. Mina kollegor kan bara äta smörgåsar till lunch. Dom går alltid ut och äter annars, men idag ligger det mackor i kylskåpet.

Detta för att vara hysteriskt hungrig och kunna äta jättemycket julbord? För att det är gratis? För att man måste passa på då? Jag fattar inte. Man äter väl ändå mycket vid julbord? Och, mina kollegor äter av märkliga anledningar lunch redan klockan elva (eller lite innan om det går) och borde inte ha några problem med att få i sig mat igen klockan fyra.

Väl på plats får jag alltid itutat att jag inte ska ta så mycket potatis. Och inte en massa bröd. Jag älskar potatis och en massa bröd. Man ska väl äta det man tycker är gott. Får känslan av att det är nåt slags förr-i-tiden-när-det-var-ont-om-mat-tänk alternativt tänk-på-barnen-i-Afrika-och-ät-av-bara-f*n-resonemnag.

Min käre svärfar berättade stolt att han bara åt konjaksindränkta fikon vid ett julbord för att det var det dyraste som fanns på bordet Jag hoppas och tror att han skämtade.

Jag ska äta bröd, potatis, skinka, köttbullar, sill, patéer, och en massa annat gott. Men inte dopp i grytan, grisfötter, rödbetssallad eller lutfisk.

25 kommentarer:

Anonym sa...

Nej det är klart att man äter sådant som är gott...tur att jag tycker mer om lax än potatis då (vi har aldrig potatis på julbordet, är det skånskt?) Det får mig att tänka på "Sunes jul" när Sunes pappa säger till Håkan när de är på julbord. "Ta inte potatis, ta lax det är dyrt".
Men alla på mitt jobb är sådana, de sparar sig till the event of the year; Julbordet och så äter de som om de aldrig sett mat förr, blandar sill med brunkål och gröt (nästan) och sedan så dukas resterna av julbordet fram i personalmatsalen varje dag veckan efter :-P (vi har julfest på jobbet). Hu!

Anonym sa...

Vi var på Wreta Gästgifveri med jobbet igår. Mina kollegor åt mackor eller soppa till lunch vilket resulterade i att de var mördande hungriga (och irriterade) vid sju, tog om fyra gånger och gjorde två varv vid dessertbordet. Sedan mådde de illa och blev irriterade. Lagom är väl bäst.

Anonym sa...

jag brukar alltid bli proppmätt efter sillen jag... Det är ju liksom det godaste. Och jansonen.

Linda K sa...

petra: en viss hets ja :)

lisa: tycker som du :P

hedgehog: sill e gott! :D

Anonym sa...

Att man blir mätt av sillen är för att det är ättika i lagen och ättika drar ihop magsäcken... Vill man äta riktigt mycket ska man därför ta sillen sist eller skippa den... :-)

Anonym sa...

När min pappas företag bjöd på julbord back in the days sa min mamma alltid: "ät nu sakta så du orkar mer..."

Jag åt bara julskinka o drack must, inget annat =)

Håller med om lutfisken...kryddat varmvatten smakar ju lika mycket/gott =(

Linda K sa...

anonym: jag äter hellre gott än mycket :)

mafo: must is a must! :D

yllet sa...

Ojoj! Nu du under 100 på antal dagar kvar till förlossning!!! :D
Klart man måste kunna äta vanlig mat och ändå äta julbord?? De borde om inte annat ha tränat upp magsäcken veckan innan julbordet! maxat den!

Oh Julmust!

Anonym sa...

skrämmande intressant,

att njuta av maten eller bli uppäten av det!
och njutningen vid sådana sammanhang kan du bara glömma.
en heldel missar en del av smaken, sväljer maten utan att tugga ordentligt, tecken på glupskhet! eller helt enkelt att vara mänsklig!
any way, två saker kan vi konstatera. Du är morgon pigg och du gillar inte gröt(har jag läst). har du provat mannagryngröt, kanel, socker!....
nu blir det dagis och sedan sängen!
ha en trevlig dag........

Anonym sa...

Jag gillar bara köttbullar och prinskorv och potatis och lite från dessertbordet. Mina kollegor fnissade.

Linda K sa...

yllet: ytterligare en kollega förkunnade stolt att hon bara har lite filmjölk med sig. Jag ska äta ugnsfalu och ris! :P

armand: pig goch pigg, jag masar mig upp ;) nä gröt hoppar jag över. det finns ju så mycket annat gott!

hanna: låt dom fnissa och ät det du gillar :D

Anonym sa...

jag ställde just den frågan till http://blogg.piggelina.se/. hon sa att det är bättre att äta som vanligt under dagen, så överäter man inte sen.

och så tycket jag det här var bra också: Det är inte mellan jul och nyår man går upp i vikt. Det är mellan nyår och jul! =)

Unknown sa...

Men är det lite lite Ha!-jag-blåste-systemet? Som när man får ta läsk själv på restaurang och folk på ren princip dricker ett par klunkar vid automaten även om de inte är törstiga, och sen fyller glaset så att de knappt kan gå med det?

Vi julbordade förra veckan, och jag önskade så att jag hade kunnat äta mer, för det var så otroligt gott. Det hade inte gått utan snaps, dock.

Linda K sa...

anna: ha ha ha, alldeles för sant :D

louise: varför ska man blåsa systemet då? åh, snaps får jag vara utan. fast vad säger jag, jag gillar itne ens snaps, så det spelar inte så stor roll ;)

dddd sa...

Jag åt julbord i helgen. Sedan mådde jag sådär. För mig finns det liksom inget som heter lagom. Det blir extra tydligt runt jul. Vad kan jag säga. Jag älskar köttbullar. Det är det enda jag äter - nästan. Köttbullar och chokladbollar. En härlig kombo.

Var dags glimtarn sa...

Jag blir mätt bara jag ser all mat, ogillar buffeer av alla de slag. Dvs långa bord med uppradad mat.Tar sill potat, nubbe en öl och vörtbröd ho host. Sen tar jag mintpastiller och kaffe. Skinka äter jag på julafton :O (så är jag halvengelsk med och nu även ytis svensk, kanske därför buffeer känns som ett stort nej tack..ha ha dont know...)

Anonym sa...

:D
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article1456057.ab

Apropå den andra annonsen du "tipsade" om tidgare med vad man skulle äta på julbordet... Bissart!

Linda K sa...

miss kyd: för mig tar det efter ett tag stopp. antingen åker bebben ut eller så kommer mina inälvor upp genom munnen. eller så slutar jag äta. bara att välja :P

var dags glimtarn: jag tror på lagim :)

anea: aladdin hoppar jag gladerligen över :P

malla sa...

jag åt lasagne t lunch en uppiggande godis + banan mellan och sedan Julbord - det funkade finfint! Man vill ju inte ha superlågt blodsocker så man svimmar rakt ner i all mat! :D

Linda K sa...

malla: du är klok som en bok, malla! jag åt just en lussebulle :D

Anonym sa...

Jag kan förstå varför man inte vill äta vanlig lunch när man ska äta julbord kl 16. Om jag åt vanlig ordentlig lunch skulle jag inte vara hungrig vid 16 och det skulle ju vara trist när man ska på julbord. Klart man vill vara hungrig när man äter julbord, det finns ju så mycket gott. Och då menar jag inte överäta, men nog vill man vara sugen på mat när man ska sätta sig till bords.

Linda K sa...

cela: om man äter lunch tidigt hinner man bli hungrig. varför vara utsvulten? men man får göra som man vill ;P

Anonym sa...

Helt rätt tänkt. De som äter så de storknar riskerar nämligen att missa den underbara atmosfären som råder på Ulriksdal. Vi var där och åt julbord med jobbet (för 10 år sedan) och jag minns det än idag som ett av de trevligare julborden jag varit på. Det är så fint på Ulriksdal, passa på att njuta av miljön och ät det som faller dig in.

Anonym sa...

På vårt jobb fokuseras det mer på den ytterst begränsade fria alkoholdrycken... Tänk dig vuxna människor samlandes slattar från halvtomma glas, bara för att få ihop lite procent. Och dumförklarande blickar om man tackar nej till snaps eller avec, 'Men du kan ju ta den åt mig!!' typ. Bisarrt och sorgligt på samma gång.

Linda K sa...

sofia: det var väldigt mysigt men maten var väl inte exeptionell. inte personalen heller tyvärr.

lj: vi får betala för alkohol. Det gör en del och andra inte.