onsdag, december 5

Götapetter

Jag lyssnar på P:s julkalender på mornarna. Teskedsgumman. Den gick väl nån gång i barndomens dagar också? Kommer ihåg att jag hade den kalendern.

Den är väldigt charmig. Fast på många sätt ganska gammeldags. Fattar ungarna allt? Det kanske dom gör, eller så spelar det ingen roll. Det är en gumma som blir liten som en tesked, det är ju häftigt nog!

Dagens dåliga samvete: sonen har inte fått någon kalender! Försökte ge honom den lilla chokladkalendern, men den var svår att öppna och så gillar han inte nonstop. Lunchmission!


8 kommentarer:

Anonym sa...

Men tur att du skrev så! Jag har ju köpt en liten nonstopkalender till min mamma men totalt glömt att skicka den!

Teskedsgumman är nog den första julkalender som jag faktiskt minns. Nu på senare år var Allram Eest en av de roligare.

Frøken Fjas sa...

Alf Prøysens teskjekjerring er så koselig!! Alf Prøysens barnebøker er i det hele tatt en masse gode barndomsminner. "Den vesle bygda som glemte at det var jul" f.eks. Herlig!

Dorisettan sa...

Jag älskade verkligen teskedsgumman när jag var liten så nu lyssnar jag på den med min son. Han gillar den också! Hurra!

Bästa tipset - LEGOJULKALDENDER! Hur kul som helst tycker jag. Riktigt bra grejer i varje lucka också.

Linda K sa...

mrs j: jag hade också glömt min! :)

fröken fjas: ja visst är dom underbara :D

dorisettan: åh, var hittar man legokalendern?

Dorisettan sa...

Den finns nog på varendaste liten leksaksaffär. Undrar om jag inte sett den på Åhléns också.
Finns ju en viss risk att den är slut såklart. Hoppas du hittar den!

Linda K sa...

dorisettan: jakten börjar!

Anonym sa...

Men det är ju bra att den är gammaldags - dagens barn har så dåligt språk och ingen relation till dåtiden! Mer gammaldags!

Jag tror jag var för liten för att lyssna när Teskedsgumman gick som kalender, men jag fick två vinylskivor med inspelningarna av min farfar - det är riktiga barndomsminnen! Sitta i den stora manchesterfåtöljen med de stoooora hörlurarna och lyssna på gummans gubbe som åt köttbullar, vilket jag hade en hatkärlek till - det är ju så gott med köttbullar, men jag har alltid, redan som liten, hatat när folk smaskar och pratar med maten i munnen... haha...

Linda K sa...

carolina: ja det kan ju vara bra. fast jag håller inte riktigt med om det dåliga språket.

barndomsminnen är härligt :D