tisdag, oktober 18

Plågsamma minnen av icke-köp som borde varit köp

Inspirerad av Anna kommer min lista här:

1. Estrid Ericssons elefanttyg i lin reades för några år sedan ut på Svenskt Tenn, för typ 100 kr/m. I rött, grönt och gult. Vanligtvis kostar det 640 kr. Jag och kusinen var där och klämde lite på tyget men av någon, än idag okänd, anledning köpte vi inte en endaste meter. Hur är det möjligt? Kunde för guds skull ha bullat upp med några meter och klätt in strykbrädan, sytt gardiner eller vad som helst. När vi vill plåga oss själva tar vi upp den incidenten, kusinen och jag och låter *suck* och *pust* och *stön*.
2. En enorm Andy Warholbok gravt prisnedsatt på ett konstmuseum i Finland. I efterhand har jag vid flera tillfällen känt behov av den, just då trodde jag att det var klokt att spara pengarna. 300 kronor!
3. Bälte på Tant Gredelin som jag pillade på länge och väl. Ångrade mig sen och gick tillbaka men då fanns det såklart inte kvar. Smärta.
4. Blus med spets och krås på H&M nyligen. Provade en 38:a som var perfekt. Men ibland får jag en släng av sparsamhetstänk, så jag lämnade den på sin galge. Dagen efter hade Helena af Sandeberg på sig "min" blus i ett reportage i SvD. Då ville jag plötsligt ha den mer än någonsin. Och alla andra också. För på H&M var den finito. Överallt. Tro mig, jag kan det där med att ringa runt.

...listan kan nog bli oändlig, men just nu distraheras jag av desperata hemmafruar.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Sådana minnen finns!! Ett par nougatfärgade mockapums med minkkant!!!I Las Vegas för ca 20 år sedan, men jag minns dem än.
Ingrid

Anonym sa...

Instämmer: pust, stön & suck...
Jag vill fortfarande ha fler elefanter i mitt hem!!! Och till det priset!

På en adra plats på mina värsta icke-köp kommer en Mulberry mini-kjol på megarea. Varför får vi aldrig se dig i din Mulberry-kjol på bloggen? Jag börjar att sakna den (också)...

Anna sa...

Hejsan, du vet inte vem jag är men jag är bästis med Helena och eftersom hon tycker du och jag delar den stora passionen - mode - så har hon gett mig länken till din blog... Vill inte strö salt i dina sår, men måste bara berätta att jag köpte H&M blusen med krås och spets på Fältöversten idag.. den sista i strl 38 (hade egentligen behövt 36.. men man får offra sig). Den är supersnygg :-) //Anna.

Linda K sa...

ingrid: 20 år, jag är impad!

kusin: jag tänkte faktiskt på din M-kjol när jag skrev listan! Men så tänkte jag att jag fick lov att hålla mig till mina egna sorgliga icke-köp. Vi har ju elefanterna gemensamt. Müde!

anna: Grattis till blusen! Så den fanns på Fältan av alla ställen? Den är grymt söt. Nu får du beordra Helena att börja kommentera bloggen oftare :)

Anonym sa...

Kommentarer IRL då, räknas inte det?

Anonym sa...

Jag har en lista över minnen av köp som borde varit icke-köp. Den är också plågsam...

Linda K sa...

helena: ha ha jo såna kommentarer är HELT ok! :)

Anna sa...

Tro det eller ej, men sambon var inte ett dugg impad över min nya blus... Han påpekade att den är en storlek för stor - och det värsta är att han nog har rätt... Man blir lätt förblindad av köplusten ibland. Blir tvungen att lämna tillbaka den, om inte du vill köpa den av mig kanske? Helena kanske kan förmedla? Har öppet köp i 10 dagar.

Linda K sa...

anna: jag införskaffade ett liknande substitut...men vad sjutton! Är det den med spets framtill, typ hög kråshals(?), och knäppning baktill?

Anna sa...

Blusen har spetskrage upp i halsen, men knäppning fram. Lite spets nedtill i ärmarna också. Mycket söt.

Linda K sa...

anna: hm, då är det inte "min" blus. Jag hoppar, men tack ändå för erbjudandet!

Anonym sa...

Ja ibland så blir man dumsnål......