torsdag, oktober 27

Ninna ninna ninanna...

Lindas boktips! Började läsa "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" igår kväll (inhandlad på Bok- och biblioteksmässan för en 50-lapp), och jag älskar den. Utspelar sig i början av 60-talet, berättat av 14-åriga Erik. Språket är underbart. Jag ler oavbrutet när jag läser den. Måste citera för att ge er känslan:

"Fyfanimej vad läckert" , sa Balthazar Lindblom.
"Det är en puch", sa Röv-Enok. "Herrejävlar, Kim Novak dammar in på en Puch på våran skolgård. Kyss mig långsamt."
Sedan svimmade Röv-Enok. Han hade något slags lindrig epilepsi och brukade tuppa av ibland. Det skulle ha varit konstigt om han stått pall för det här, tänkte jag.

Sugen på att se filmen också. (Jonas Karlsson, mumma) Nån som sett den? Hur som helst, jag uppmanar till läsning!

11 kommentarer:

Karin sa...

För mig var filmen litet av en besvikelse - men hur ofta lyckas de göra filmen bättre än boken? Visst, den var välspelad och de återberättar historien bra men den var allt för långsam och vid de tidpunkter som lyft i filmen borde göras kommer det inte alla gånger något. Det är för mig en film som jag hellre kunde ha väntat med tills den kommit ut på video.

fin blogg du har förresten, jag brukar vara här inne och spana :) sen att jag såg efter ett tag att du är bibliotekarie var bara en slump - jag ska nog själv bli det i slutändan!

Anonym sa...

Hej,
Såg filmen igår tillsammans med din farbror.(!) Vi tyckte den var bra, vackra bilder som görs sig bra i stort format.
Jag har lyssnat på boken - skönt när man åker buss eller dammsuger.
Klart att en del går förlorat när det förs över till film, men den är sevärd ändå!
Ingrid

Anonym sa...

det här kanske låter helt osannolikt, men den ligger oläst (än så länge) på mitt nattduksbord, tillsammans med nessers nya "skuggorna och regnet".

Linda K sa...

karin: mmm filmen slår sällan boken. Ändå väljer jag av nån anledning att försöka läsa innan jag ser.

Åh, nu måste jag kolla in din blogg också. Och, bibliotekarie rockar fett! :)

ingrid: är det Nesser själv som läser boken? Älskar att lyssna på böcker. När det hinns med...

Linda: spooooky! Linda och Linda läser båda samma bok. Skuggorna och regnet är också mycket bra.

Anonym sa...

Väldigt sällan en film blir lika bra som en bok. Men, jag måste nog ge filmen i alla fall godkänt! Tyckte om det lite sävliga tempot. Skrivit ett inlägg på min blogg om du vill läsa mera.

Anonym sa...

Ja det var Nesser som läste...
Ingrid

Anonym sa...

Jag älskar den boken! Vad sägs om en biodejt om ett par veckor?

Linda K sa...

Men Ingrid! Det är ju DU! Det har jag inte fattat förrän nu. Vad kul att du läser min blogg! :) Hälsa farbror!

Linda K sa...

ullis: it´s a date!

Linda K sa...

jag på åsen: jag hastar till din blogg!

Anonym sa...

Själv ägnade jag tågresan hem åt "Ju mer jag ser dig", lagom lättsmält för min torsdagströtta hjärna. Känns titeln igen? Hurra för vårt byt-en-pocket-bokhylla-i-biblioteket-initiativ!