söndag, oktober 1

Rädda Mörby centrum

Det kunde varit sämre. Men det är ändå illa. Låt mig exempifiera: det finns ingen skobutik. Inte en enda. Det finns en tiny winy skoavdelning på Åhlens. Det finns en och annan stövel på Nordiska hem. Räcker föga. För övrigt är det tant, tant, tant, gubbe och tant som dominerar i affärsväg. Det finns till och med ett Dressman. Men inga skor! Jag blir upprörd.

Ok, H&M finns, halvkul butik. Åhlens tillfredställer, utom tygavdelningen som varken har det ena eller det andra. Nordiska hem har en klädavdelning med allt från Vila till Lyle & Scott. I desperata lägen styr jag till och med kosan till Lindex. Men det kan man väl inte vara nöjd med? Här är en lista på fullkomligt rimliga krav:
  • Åtminstone två skobutiker. Inget köpcentrum kan med hedern i behåll kalla sig köpcentrum utan minst två skobutiker. Jag föreslår ett Nilsson och ett Rizzo.
  • Polarn & Pyret. Det kryllar av barnfamiljer som inget hellre vill än att shoppa barnkläder till de droppar.
  • Och så något för de vuxna. Ge mig Filippa K. Ge mig nån kul butik med olika märken, som gamla Champagne typ. Ge mig för guds skull ett Zara. Kom Tiger, kom Solo. Acne, please?
  • Ordning & Reda. Ja ja ja! Hur ska man annars kunna pyssla och pappa? Kanske ett litet Designtorg också.
  • Nån sportaffär vore på sin plats, släng in ett Stadium i källaren.
  • Biograf!
  • Mera restauranger för bövelen. Sushi och bakelser räcker inte. Jo förresten, sushi räcker, men ombyte förnöjer.

Se där, en liten nätt lista. Sätt igång.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, Mörby Centrum har liksom aldrig varit kul. Inte ens H&M är kul. Eller ja, nu är det tre år sedan jag flyttade ifrån Enebyberg där jag växte upp och kanske har det hänt något i Mörby sen dess?

Anonym sa...

Ja du, tidigare hände det att jag på väg hem svängde in till Mörby för en sväng in på den skoaffär som fanns där. Den kunde ibland glimra till och ha några roliga exemplar, men nu.... Skulle ni inte få Eurosko (förfärlig butik).

Men, du är hjärtligt välkommen till oss i Täby. Vi har ju 7? (exkl Åhléns o dyl) skoaffärer, 4 sportaffärer varav 2 Stadium och det ryktas om att Massimo Dutti skall öppna så fort tillräckligt stort butiksutrymme erbjuds (stäng en Stadium?).

Jag jobbar granne med Globen och det är verkligen inte ett Centrum att bli glad av heller. Det är ju dessutom relativt nytt. Sickla köpkvarter är däremot rätt OK, men något avsides för nordostbor.

Linda sa...

herregud, du skulle D Ö om du bodde här! 20 mil till fina kläder om man bortser från Uppsala 10 mil bort.

Linda K sa...

ida: mja h&M har bytt lokal och blivit lite roligare, en det är i stort sätt samma :(

marie: ja täby är ju alla tiders (om jag får använda det übertöntiga uttrycket), blir inte att man svänger förbi så ofta tyvärr. Inget smidigt med buss. Dutti? Prima! Har aldrig varit i Sickla, värt ett besök alltså? :)

linda: man vänjer sig ju med det man har. 10 minuter med t-bana till sthlm city, då blir man väl lite bortskämd :)

Unknown sa...

Det finns ett systembolag och en ICA där. Mer behövs inte.

Linda K sa...

janne: du matgl... alltså först... men om...och för övr... äsch jag saknar ord :P

Anonym sa...

Sickla är kanon men saknar Polarn och Pyret! Jag blev dock intervjuad där i helgen om vilka butiker jag tyckte saknades och då klämde jag i med POP.

Som söder-böna med en pappa som emigrerat till Täby så måste jag ju säga att Globen är 10 ggr roligare än Mörby :-)!

Linda K sa...

jessica: det mesta, utom möjligen Haninge centrum och Hallonbergen, torde vara mer hippt än Mörby c! :)

Anonym sa...

Tyckte väl att det var som lunchade i Mörby häromdagen, var det en tjej som bara kollade konstigt var det jag =)

Linda K sa...

sofia: lunchade du? jag bara for runt och såg ingen som kollade konstigt :D

Anonym sa...

ja jag lunchade....fastnade mest med blicken och undrade om det var du eftersom jag läser din blogg =)
//Sofia

Linda K sa...

sofia: du får hojta hej nästa gång! :D

Anonym sa...

Kära nån!

Linda k, saknar ord... det gör jag med! Fast kanske inte av samma anledning.

TA OCH VAKNA UPP UR ERAN I-LANDSBUBBLA OCH TÄNK LIITE LÄNGRE!

Anonym sa...

Jag skrev ett inlägg om Mörby C nyligen, vad tycker du?

http://gustav.ernberg.se/?p=327