onsdag, oktober 18

Finn fyra fel

Bibliotekariens stilmilstolpar, enligt Lisa Cornelius:

  1. Snittet Icke-åtsittande. Bekvämt och gärna saker som fladdrar i vinden.
  2. Färgerna Naturnära, gärna koppar eller moss, alternativt egenfärgat.
  3. Materialen Lin eller ylle i stickat, vävt, virkat. Alltid kvalitétsbaserat, aldrig polyester eller lycra.
  4. Kombinationen Gärna samma nyans på underdel och överdel. Vanligt förekommande är jeans och skjorta som färgats i samma tvätt. Ofta kompletterat med smycken i bärnsten eller snirkliga smiderier. Sminket är givetvis sparsmakat, men rött läppstift är fortfarande ofta förekommande.

Ajabaja Lisa. Bara för att din mamma är, ursäkta uttrycket, stenåldersbibliotekarie, innebär det inte att resten av oss är det ;)


Lånat bilden här

11 kommentarer:

Viveca sa...

Hahaha. Nä det är väl dags för lite trendbryteri.....

Linda K sa...

viveca: det har redan hänt, mig veterligen :)

Anonym sa...

Ja, det har det definitivt! Är så trött på den där tjatiga bilden av bibliotekarier som så många har...

Linda K sa...

anna: dom e bara dåligt uppdaterade ;)

Anonym sa...

Bilden på hur en sjuksköterska ska se ut och vara är också lite dåligt uppdaterad..%o)

Linda K sa...

spiro: kan tänka mig det!

Anonym sa...

Jepp, här är en till som inte känner igen sig i den beskrivningen av en biblo. Förvisso är jag nog inte ens hälften så chic som Linda K, men inte är jag som det där beskrivs i alla fall.

Idag: grå topp, blå manchesterkjol, söta strumpbyxor och MaryJanes.

Anonym sa...

foträta och jordnära skor, runda uggleglasögon, kofta i ylle/acryl(tillhörande svettlukt),krull-i-krull permanent, vad har jag glömt...
Är inte alla bibliotekarier sådana?
Det finns fortfarande mossbelagda reliker fortfarande,
nej skämt åsido, man ska ha det man trivs i, sen tycker jag du är som sagt chic, med det du i klädväg lyckas kombinera tillsammans!

Linda K sa...

ida: du låter ultra-chic ju! :)

mimmi: jag tackar och bockar :) Och, visst finns det skräcködlor här och var, men jag tror dom blir allt sällsyntare.

sparris sa...

Gäller punkt 2 hår eller kläder? ^^

Linda K sa...

sparris: det får man kanske välja själv? ;)