onsdag, februari 21

Ur gömmorna

Hej hej, smyckesbloggen fortsätter. Eftersom jag fick ett par förtjusande gröna pärlörhängen med tillhörande hängsmycke, av Marie igår tänkte jag att det var läge att sätta sig och sortera smycken. Och det var ju tur. Hade nästan glämt att jag hade en del saker. Som min morgongåva! Det underbara etruskiska halsbandet a la Estrid.

Estrid Ericson reste mycket, tog speciellt intryck av det italienska och ett exempel är ett etruskiskt halsband som hon upptäckte i Rom. Vid hemkomsten lät hon ciselören göra ett likadant och sedan dess har det funnits i Svenskt Tenns produktion. Mer här

Sen var det någon som sa sig inte äga några brocher. Mitt älskade Mullbärsträd! Direkt från Mulberryland. Hur kunde jag glömma det?

Så nu måste jag uppmana alla att gå igenom sina smyckesskrin och återupptäcka.

12 kommentarer:

Anonym sa...

OK, jag skall gå igenom gömmorna och rapportera i bloggen!
Mullbärsträdet var snyggt!

Anonym sa...

Vad lustigt! Precis vad jag gjorde i måndags, sorterade och organiserade och återupptäckte!

Linda K sa...

åsa s: you go! ja visst är det coolt, köpt på rea för många år sen :)

sicilia: bör göras regelbundet! :)

Anonym sa...

hurra - smycken, jag gör det imorgon när jag pratat med alla chefer och såna jag ska prata med på jobbet :)

Linda K sa...

hedgehog: prata först, smycka sen :)

Linda K sa...

hedgehog: prata först, smycka sen :)

Gloom sa...

Ni har inte nåt gammalt exemplar av boken "Max Lurefax" på biblioteket som ni skall sälja av? Den boken går ju tydligen inte att få tag på längre...

Linda K sa...

gloom: dåligt med den typen av litteratur här, mest bara facklitteratur och forskningsrapporter, sorry :(

Anonym sa...

Det där Svenskt Tenn-halsbandet var ju jättesnyggt. Tänk att jag aldrig sett det förut. Jag är inte en "Svenskt Tennflicka" :) Ett sådant hade jag gärna haft på mig!

Anonym sa...

OK, det var bara en desperat sista chansning!!! Jag orkar tyvärr inte röja runt på massa secondhand bokaffärer... men jag får kanske börja göra det innan barnen blivit för stora den boken.

Linda K sa...

annicab: mmm det ä rprima! passar bäst till lite finare tillfällen dock. kanske därför småbarnsmamman inte har det på sig så ofta...

gloom: håller tummarna för dig och håller utkik! har du nån författare? :)

Anonym sa...

Nej jag har glömt av det, jag läste boken 1984 sist tror jag?