fredag, februari 16

Ninna ninna ninanna

Oj vad jag just tröttnade på att jobba. Nu tittar jag i Akademibokhandelns bokreakatalog. Det är ju så gott som jobb det också för en bibliotekarie. Sånt som jag är specko på:
  • Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson. Tyckte jättebra om Män som hatar kvinnor, så den är given. Trist att han gick och dog...
  • Kan man lära sig sticka från en bok? I så fall skulle jag kunna tänka mig Bonniers stora bok om stickning.
  • ...kokböckerna hoppar jag över. Skulle vara nåt åt maken då eventuellt.
  • Tips till dig som inte redan har Chic, du vet den glansiga rosa. Köp den, den är kul och bra!
  • Dom där andra modeböckerna vill jag nog bläddra i innan jag bestämmer mig.
  • Kanske En författares övertygelse av Joyce Carol Oates?
  • Måste kika på boken om Marie Antoinette.
  • Sylvia Plaths dagböcker kan jag tänka mig!
  • Kanske borde ha Leif GW Persson enbart på grund av bokens namn...
  • Den som inte har läst Ulf Lundells Friheten får ett straff!
  • Jaaaa, en Jan Stenmark! Örat mot väggen.
  • Apan Nicke och Raffi Giraff är given. Och hur många barnböcker till som helst.
  • Har hört lite av varje om Snö av Orhan Pamuk, men jag tror jag ska testa den.

Sen är ju själva grejen att gå runt och bläddra i hyllorna hos olika bokhandlar (jag vägrar att säga "boklådor", anser att det låter helt befängt), jämföra priser och bli förälskad. Det är då man verkligen fyndar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Flickan som lekte med elden är tyvärr inte lika bra som män som hatar kvinnor. Den gav mig sug på deckare igen efter en längre bojkott. Helt sjukt beroendeframkallande. Flickan som lekte med elden är bara bra. Väl researchad som vanlig med Stieg och han tar upp våld mot kvinnor på ett bra sätt.

Lindamordet är en väldigt kul bok, även fast det handlar om ett mord. Vi skämtar och skrattar åt den än. Leif Gw är ju en skön gubbe. Han blev faktiskt anklagad för att snott storyn från ett riktigt mord, men när man läser den förstår man att det inte är sant.

Minna sa...

Stenmark är min stora idol.
har du sett de här? Jag har dem på anslagstavlan hemma... de är så fenomenalt meningslösa, speciellet den sista, min favorit!

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,842605,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,875184,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,888171,00.html

Anonym sa...

Kan också rekommendera Leif GW Perssons bok. Den är bra! Blev ganska förbluffad när de två föräldrarna till en sexmördad kvinna anklagade honom för "stöld av story". Det som sammanträffade är ju detaljer som finns i stort sett i varenda sexmord... Kändes lite spekulativt.

Linda K sa...

ida: tack tack för recensioner! måste nog läsa båda :)

minna: JAG ÄLSKAR HANS BILDER! HA HA HA HA, den sista ÄR bäst :D

annicab: kanske ville ha uppmärksamhet? eller var jag hemsk nu? :O

Översättarhelena sa...

Jag tror absolut att man kan lära sig sticka av en bok! Själv lärde jag mig virka genom att leta upp instruktioner på Internet ...
Två modeböcker av Lotte Lewenhaupt finns för övrigt till svinbilligt reapris på Adlibris om du inte redan har dem.

Anonym sa...

Sylvia Plath är en av makens och min favoritförfattare. Men ack så mör i kroppen man känner sig efter att ha läst något av hennes verk. Hennes dagböcker lär ju inte vara mer uppiggande.

Inte i jämförelse med en ny kappa från boden! *s*

Linda K sa...

översättarhelena: det påstår min farmor också. hm ja vi får se... tack för tips!

lox: INGET är så uppiggande som ett klädesplagg! :D ...skulel vara skor då?