Vi har en annons ute. Jag står som kontaktperson. Det har redan nu ringt två olika rekryteringspersoner som vill hjälpa till att kränga passande personer. Jag hänvisar dom till en av våra HR-specialister. Eftersom min uppgift är att svara på frågor när enskilda sökande hör av sig, inte när folk vill sälja.
En av rekryteringspersonerna ville inte ge sig. Han ifrågasatte allt jag sa och vägrade ge sig när jag fortsatte att hänvisa. Tills slut blev han otrevlig, och jag hade svårt att inte reagera likadant. Tror jag nöjde mig med att bli väldigt fåordig.
Det slutade med att han slängde på luren. Och här sitter jag med för mycket handcreme på händerna (som en direkt följd av hans kassa sätt) och känner mig arg.
Fredag, kan du inte bara rädda mig?
UPDATE: Ha ha! Det ringde en till. Pardon my french, men dom är f*n inte kloka! Min underbara HR-kontakt på jobbet ler och säger: skicka dom till mig bara, jag tar dom.
Tack fredag!
6 kommentarer:
Vissa, alltså. Jag var på mässa igår och träffade säljchefen hos en av våra leverantörer som trodde att "The Game" funkade på tjejer även i affärslivet. "Alla tjejer älskar när man är dryg mot dem!" Man blir ju bara trött. Och väldigt ointresserad av att köpa.
Been there done that,
"vi har xx personer i vår databas som svarar mot den här profilen..."
Med tanke på att jag söker specialister så har jag ju väldigt svårt att ta dessa rekryterare på allvar när de säger så. Spisa av de direkt och låt även bli att hänvisa de vidare.
Väldigt oproffsigt och ÄVEN om de skulle ha något bra att säga skulle man ju stänga båda öronen och vägra ta det till sig visst?
Gah! Instämmer med tidigare talare.
Vi hade annons ute för ett tag sedan och en rekryterare ringde chefen och sade att hon hade x antal personer i sin databas som genast kunde tänka sig jobba här hos oss som den sorts speciella civilingenjörer vi är. Inte så troligt... Vår chef skulle bara hosta upp ett antal tusen så skulle han få denna lista med "toppkandidater".
Har inte rekryteringspersonerna nån skam i kroppen?
Men alltså.
Rekryteringskonsulterna säljer en tjänst.
De är alltså säljare i första hand så varför skulle dom då agera annorlunda än säljare av andra produkter och tjänster?
Detta beteende är ju inte unikt för rekryteringskonsulterna så det kanske vore på sin plats att sluta gnälla på just den kategorin.
Sen kan man ju undra hur smart din myndighet är som med hela sin HR avdelning ändå väljer att sätta ut ditt namn som kontaktperson för de som ev. hör av sig med frågor. Kan inte HR proffsen ta samtalen och i såna fall hänvisa till dig? HR tycks ju vara bra på att snäsa av säljande rekryteringskonsulter.
(Och NEJ, jag jobbar inte som rekryteringskonsult!)
dkms: kul kille...
marie: mmm, antagligen lika bra.
miss ud: behöver man den typen av hjälp kontaktar man dom, inte tvärtom!
karin l: precis som idag. vi kan erbjuda det här och det här för bara en massa tusen. tack men nej tack.
annanym; tja, för att dom skulle ha större chans att lyckas sälja något om dom inte var kompletta arslen kanske? tanken med en kontaktperson är att sökande ska kunna kontakta mig med frågor angående tjänsten. du kanske har dåliga erfarenheter av HR-personal, precis som säljarna? :P
Skicka en kommentar