tisdag, november 16

Bästa vaggvisan

Sov, du lilla videung, än så är det vinter.
Än så sova björk och ljung, ros och hyacinter.
Än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står.
Sov du lilla vide, än så är det vinter.

Solskensöga ser på dig, solskensfamn dig vaggar.
Snart blir grönt på skogens stig, och var blomma flaggar.
Än en liten solskensbön, vide liten blir så grön.
Solskensöga ser dig, solskensfamn dig vaggar.

Sjöng jag alltid för sonen och dottern när dom var bebisar. Och fortfarande nån gång då och då. En gång när jag var på teater (minns inte vilken) sjöng Lena Endre den. Jättefint.

Jag är helt slut och går och lägger mig nu. Sov gott, alla videungar.

4 kommentarer:

Carolina sa...

Min hund gillade den! Jag sjöng den första natten när vi fått henne, när hon bara ville leka, men faktiskt var tvungen att sova lite... Hon blev helt lugn, började blinka och somnade till slut... Det funkade ibland som lugnande även när hon var en vuxen hund... :)

Linda K sa...

carolina: rart :)

Lfthmn sa...

min kille sjunger alltid den för mig när det är dags att gå upp på morgonen. Jag tror han är lite smygsadist för när klockan ringer, varje morgon, säger han "klockan är bara tre och vi får somna om" och jag VILL ju tro honom men så är det ju aldrig. Sen sjunger han Lilla videung och sen är det dags att gå upp.

Oj vad det lät konstigt, ser jag nu när jag skrev det.

Linda K sa...

dkms: ha ha ha, det låter rätt mysigt tycker jag :D