måndag, september 8

Hörru hjärnan

Kan någon förklara för mig att jag glömt nästan all latinsk grammatik (som ju är så nyttigt till vardags) men kommer ihåg hela Sista morgonen med Niklas Strömstedt? Och dessutom tvångssjunger den med jämna mellanrum?

Du kom till mig. Våren var som vackrast, när du kom till mig
Om jag vetat det jag vet nu, när du fanns hos mig. Nu är det försent.

Förälskade satt vi på balkongen och berusade.
Vi delade en flaska till och älskade varandra till sömns.

Och när vi vaknade var rummet ljust och gatan utanför
var lika full av liv och rörelse som jag.
Och i en säng på tredje våningen drack vi te med mjölk och honung.
Du hade en gitarr och jag spelade, du dansade.

Den sommaren. Vi åkte ut på Lidingö och hem igen.
Och körde på en fågel och begravde den nånstans vid en sjö.

När hösten kom sa du att nu känns det som det börjar om.
Men jag var bara tyst och tom när hösten kom och sommaren dog.

Men det händer att jag går förbi huset som du bodde i.
Det händer att jag ser dig då och då.
Vi trodde att vi fattade.Vi blundade och skrattade.
Vi tog allting vi kunde få. Jag undrar vad vi tänkte på.

Den morgonen. Jag minns dig där i fönstret sista morgonen.
Det hände nåt på natten och på morgonen var allting förbi.

19 kommentarer:

Unknown sa...

Vi körde på en fågel och begravde den.

Unknown sa...

Nu ficka jag den på huvudet. Stackars fågel.

Unknown sa...

Jag fick inte fågeln på huvet. Jag fick låten. I huvudet.

Anonym sa...

ja men tack så mycket...

*körde på en fågel och begravde den...*

Linda K sa...

janne och hedgehog: den mäktigaste meningen i hela sången! och körde på en fågel och begravde den... :D

Jag är nästan som du sa...

det bevisar väl bara att Niklas Strömstedt är ett geni. Det har jag alltid vetat.

Linda sa...

Haha! Ångestsången i duschen...

Linda K sa...

agneta: hm... ;)

lindalotta: verkligen? ha ha ha :D

Minna sa...

jag var tvungen att youtuba den bara för att.

Linda K sa...

minna: och körde på en fågel och begravde den...

Sara sa...

Och nu kom tusen minnen upp... :D

LindaLiten sa...

Hahah, min Make erkände att han var fixerad vid den låten i yngre dar. Han vaktade radion och spelade in ett helt kasettband med bara den låten. Aaaahahahahah.

Linda K sa...

sara: det gör gärna det :P

lindaliten: aaaahhhhh, vansinnesskratt till slut :D

Jo sa...

Förmodligen samma anledning som Vinkelvolten. Jag tror att en defragmentering av hjärnan vore på sin plats.. :)Det där med matte och latin finns nog någonstans, vi vet bara inte var... :D

Polly sa...

och i en säng på tredje våningen drack vi te med mjölk och håning (en)- borde det vara. som nalle phu. annars rimmar det inte.

Linda K sa...

jo: man skulle ha en karta över hjärnan. men frågar du min man skulle inte det hjälpa mig ändå ;P

polly: din observation slår mig, som alltid, med häpnad!

Anonym sa...

Hahaha, jag och en kompis trodde som barn att han sjöng "körde på en fågel och om igen". Det tog ett bra tag tills vi insåg att man inte kör på en fågel om och om igen. Iallafall inte i en sån här sång!

Pia Wester sa...

Sådär har jag det med "Time bomb" av Public Enemy, en sån där tvångslåt man kan hela texten på vare sig man vill eller ej!

Linda K sa...

sandra: HA HA HA HA!!!

ffp: vissa låtar är bara så.