tisdag, juni 17

Precis som Nigella

När jag känner mig sugen på något riktigt mustigt och nötfärgat (?) men inte har tiiiid att stå vid spisen en timme har jag ett eget litet knep. Hur många gånger har jag inte lurat mina vänner som kommer på besök med denna busenkla rätt som smakar tusen kyssar?

Jag pratat förstås om blodpuddingen. Enklast bland rätter men ändå med en tvist. En dish som lämpar sig såväl på tjejmiddagen som mitt i natten när jag piper upp för att få mig en mumsbit.

Jag brukar köpa min pudding på Ica. Visst, Konsum går lika bra. Det är förstås en smaksak, men jag slajsar mina skivor i lite varierande tjocklek sådär eftersom jag tycker att ombyte förnöjer. Men så är jag lite naughty också *klipper med ögonfransarna*.

Stek ever so light på båda sidor och avnjut genast med lingonsylt. Mmm, delisiöst!

28 kommentarer:

Anonym sa...

Wuähähä - nä du, den hoppar jag över.... Finns inte en chans.... Var omåttligt förtjust i blodpudding under min tidiga skoltid - men en bastant mattant satte stopp för det när hon vägrade låta mig lämna när jag fått alldeles för mycket på min tallrik. Kan inte få ner en bit efter det, har försökt flera gånger. Jäkla bambatant!! grrr

Kottemor sa...

Hoj hoj, det var vällan en 20 år sedan man mumsade på sådant sist...
Kanske ska försöka bearbeta tanken på att ngn gång i framtiden äta det igen.
Fast man numera vet vad det innehåller och dörför en gång beslutat att aldrig mer äta det.

Camilla sa...

Åhh, blodpuddig är supergott! kan verkligen längta efter det. betyder kanske att man har järnbrist?!

Nannis sa...

Jag dricker hellre Molkosan än äter blodpudding. Urk på burk!

Anonym sa...

Ah, detta livselixir! Blodpudding är underbart men kan bara avnjutas av mor och barn när den ömme fadern är borta. Han mår nämligen dåligt, mycket dåligt bara av lukten.
Be afraid of den sockerfria varianten, huga huga. Blodpudding utan socker är som kärlek utan kyssar..

Anonym sa...

åh det är ju jättegott - synd att jag är vegetarian sen 8 år tillbaka. men det är godast med pannkakssylt och gurka till :)

Anonym sa...

gottgottigottgott.
jag vill ha hemmagjord lingonsylt, riven morot samt keso till. och ett stort glas mjölk. fast juice skall tydligen vara bra till, då tar kroppen upp järnet extra bra. tror till och med att mjök kan hämma det, eller?

Linda K sa...

annicab: hon sabbade dina smaklökar för all framtid!

kottemor: äh skit i det, detär gott gottigottgott :D

camilla: kanske det, jag skyfflade iallafall när jag var gravid och tycker det är mumma :D

nannis: molko... har jag ingen aning om vad det är!

susanne. ha ha ha jag får också äta det i min ensamhet :)

anna: gurka? så pikant :P

nilla: keso? ha ha jag tänkte faktiskt tänk om man skulle ta den keson som är kvar och ha till blodpuddingen, men så skrattade jag bort det. får kanske tänka om?

Anonym sa...

Åt det till lunch igår.Alltid lika gott...och billigt!! Prova med en skiva ost som får smälta lite innan du klickar på lingonsylten.Mums!!

Lisa sa...

Wow! jag trodde på allvar att det bara var jag som vågade stå upp för blodpuddingen! Jag gillar't!

Linda K sa...

anci: oh, det var nytt!

mrs n: it´s da shit :D

Petra sa...

Jag tycker det är bra att du som inte lägger ut bilder på mat så gärna, för det ser så äckligt ut, väljer dina tillfällen och visar denna aptitliga rätt (NOT!) ;P

Anonym sa...

Var tvungen att återvända och titta på bilden...:) det kurrar i magen..mmmmaaaatttt...blooooodpuuuddiiing...mmmm

Anonym sa...

knapriga kanter skareva! Och så vitkål och lingon till - och lite knaprig bacon. Mums!

Linda K sa...

petra: jag veeeet, mat ser alltid helt osmaklig ut på bild!

nilla: ha ha ha, så trevligt :D

hedgehog: jammi!

Solrosfrö sa...

Lite svettig ost på är gott men jag kan även rekommendera keso till puddinga´- mumma!

Linda K sa...

jessika: jag har flera experiment framför mig :D

anna sa...

blodpuddingen är väl värd en lovsång! billig, god, nyttig, barnvänlig, hurra hurra!

Linda K sa...

fru a: sjunger med :D

Anonym sa...

Mmm bästa snabbmaten ever! Underbart med rivenmorotåapelsin-sallad till, plus att C-vitaminen ökar järnupptaget.

Anonym sa...

Linda K - du är en överraskningarnas kvinna! Helt dj-la (ursäkta att jag svär, men ett kraftuttryck är nödvändigt) underbar!

Linda K sa...

vera: aaaahhhh jag blir dregglig!

anonym: jag rodnar! :*D

Anonym sa...

åh skönt det är inte bara jag!
bror

Linda K sa...

bror: hos farmor fick vi grädde till också, kommer du ihåg? :D

Anonym sa...

ja faktum är att jag kom att tänka på det härom veckan och sen dess finns alltid rörörda lingon och grädde i kylen!
bror

Linda K sa...

bror: jummi! kom och luncha nån dag!

Doris och Rita sa...

Jag om närapå dyrkar Nigellas matlagning kan inte mer än vika mig av skratt av denna underbara travesti.

Och värst vad jag skriver högtravat nu?

Linda K for kökspresident! ;)

Linda K sa...

doris och rita: vilka lovord! :D