onsdag, november 28

Klart ungen ska ha ett pepparkakshus

Jag blev konstig i morse och tänkte att Ja jag ska göra ett pepparkakshus! Vad kul för sonen. Och så ska jag baka lussebullar.

Båda dessa ..."ting" hamnar med fördel under kategorin bakning. Bakning är att likställa med matlagning. Jag ser mig själv i en hög på golvet med smält socker i håret ilsket hamrandes i golvet med en mycket hård liten lussekatt.

Men skam den som ger sig!




Knäcken låter jag bli i år. Förra försöket satte för djupa spår.

18 kommentarer:

Minna sa...

Min förra kollega klistrade tillslut ihop sitt pepparkakshus med RX-lim.

Annie - PD sa...

Ojojoj. Vet du vad du ger dig in på?! :D
Ett färdigköpt kit är ett måste för mig.

Mie sa...

Huuuu så hemskt! Jag köper färdigbakta pepparkakor som ungarna kletar glasyr på. Sen köper jag färdiga lussebullar som inte är stenhårda (som mina) o pepparkakshus finns ju monteringsfärdiga. Häpp, klart!

Anonym sa...

förr - bakade jag pepparkakor på EGEN deg, designade eget pepparkakshus, kokade knäck,gjorde mozartkulor och mintkyssar, bakade sju sorters kakor och lussebullar. Och gjorde egen sill.

nuförtiden gör jag sill. Köper resten, och det är helt lovely!

Köpehuset är utmaning nog - tro mig :)

Doris och Rita sa...

Ååhhh! Gamla "Stora kokboken"s pepparkakshut! På en av de relativt få färgbilderna finns ett pepparkakshus som är så underbart fin. Det är nog mitt drömhus.

Linda sa...

Jag skulle föreslå att du inte använder smält socker - det är ganska farligt och mäckigt. Jag brukar istället använda kristyr som jag gör extra tjock så den stelnar fort - funkar lika bra och risken att bränna sönder sig är obefintlig :)

Översättarhelena sa...

Pepparkakshus i byggsats är alldeles lagom ambitiöst, det roliga är ändå att dekorera med kristyr och karameller. Ett tips är att inte göra snö på brickan runt om av bomull utan av färdigköpta maränger. Så blir alltihop ätbart (om än något unket) när det sen blir dags för pepparkakshusplundring!

Lox sa...

Mor Annas hus duger väl bra. Man kan köpa färdig kristyr nu för tiden.. på tub. Det viktigaste är väl ändå non stop på taket??

Anonym sa...

pepparkakshus låter kul.det där med lussebullar måste vara något ärftligt-stenhårda med sotiga russin. knäcken däremot funkar lätt.

Linda K sa...

minna: jag tänker silvertejp som nödlösning.

annie: det lutar ditåt ja ;)

mie: häpp!

hedgehog: är du på rikt?

doris och rita: ibland räcker det bra med en bild :)

a girl: låter bra. så spar jag håret också ;)

översättarhelena: prima! :D

lox: på tub? salvation! :D

mum: jag SKA lyckas :D

Lox sa...

Snarare Santa Maria, ljusglada fägring....

;-)

Varför är jag här? Jag borde blogga hemma hos mig istället. Seså, visch med mig.

Anonym sa...

Färdigt pepparkakshus och färdig kristyr på tub i olika färger, lite nonstop och smält socker!
Brukar göra det tillsammans med min son (nu 4 år) och han tycker det är väldigt kul. Speciellt att äta nonstop såklart. Ett tips är att ta gelantinblad och sätta fast med kristyr på insidan av fönstrena så ser det extra fint ut. Lycka till!

Astrid och Amanda sa...

Haha, i min familj hade vi länge fin tradition som pågick i kanske 7 - 8 år någonting. Två av mina kusiner kom över, och min mamma, två storasystrar och jag och kusinerna gjorde två pepparkakshus, ett för varje familj. Vi hade mallar som vi gjorde bitarna efter. Vi började med små hus, men det slutade med enorma kyrkor, slott, rotundor etc. Alltid minst 12 timmars arbete (OBS! Pizzamiddagspaus inkluderad) och så måste man lyssna på Absolute Christmas tills man är klar. Vi blev alltid så sjukt trötta på de två tjatiga skivorna med tjatiga jullåtar på att vi ville hoppa ut genom fönstret, men det var effektivt i alla fall, haha!
Nu i efterhand verkar det helt bisarrt ambitiöst..!
Här i England kan man inte ha pepparkakshus, eftersom det är så fuktigt i luften att kakor och sånt bara blir mjuka om de ligger ute... huäh vad äckligt!

Linda K sa...

linda: det låter som plan A! tack :D

astrid och amanda: låter som en charmig tradition :D

Anonym sa...

men jag har slutat med det nu.

Linda K sa...

hedgehog: men ändå en främling.

Anonym sa...

jag gillar att baka och är en jävel på lussekatter. Men pepparkakshus? nej blotta tanken ger mig creeps. Barve girl Linda som ger dig på´t. Hemma oss oss är det min man som skrämmer alla med sina pepparkakshemmabyggen (dessutom stoppar han korv till jul....!!!)

Linda K sa...

cicci: herregud...