söndag, september 16

Vill DU vinna LEGO?

Tävlingen är avslutad, vinnare meddelas i en kommentar! 



Helgen har till stor del ägnats åt LEGO Friends och deras ridläger. Både sonen och dottern har byggt, och sen har det ridits, sovits, ätits, åkts häst och vagn, gåtts på toa, duschats, körts buss och ryktats i parti och minut. Massor med roliga hus och tillbehör som håller små och stora sysselsatta länge.

Och! Jag har glädjen att få lotta ut ett sånt här maxat LEGO Friends-paket bland mina läsare. Så vad göra? Jo jag tänker så här. Berätta i en kommentar vad ni i er familj redan gör eller planerar att göra framöver för att hjälpa barn i Sverige och/eller världen som har det svårt. Man kanske är Världsförälder, har ett fadderbarn eller köper en get i julklapp från Actionaid? Man kanske skänker begagnade barnkläder och leksaker till barnhem i andra länder? 

Vad gör er familj? Berätta och tävla senast på fredag kväll, så väljer jag en värdig vinnare. Pst, det finns även ett andra- och tredjepris att vinna!

35 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, dottern har redan kikat på denna legokartong ett antal gånger, hon är såld på hästar och ridning och bara 7 år gammal...vart ska det sluta ;-).
Det känns nästan fjuttigt att skriva men jag har inte blivit fadder än så länge. Det jag kan komma på som vi gör är att vi skänker kläder och leksaker till diakonen i kyrkan som ger det till familjer som har det dåligt ställt. Framför allt tror jag att det handlar om ensamstående mammor.

/linda

Christina MH sa...

Vi skänker kläder, leksaker och lakan till barnhem i Baltikum. Framförallt så pratar vi mycket i familjen om att alla inte är så lyckligt lottade som vi. Det tror jag är oerhört viktigt, att "föda" empati och generositet hos sina barn.

Anonym sa...

Hej Linda!
Två töser stödjer vi, en i Sierra Leone och en i Indien. Action Aid är himla bra på det viset att de satsar fullt ut på flickor & kvinnor!
Ett annat tips är Together for charity; http://www.facebook.com/#!/pages/Together-for-charity/197491100296074
Tjejerna som jobbar med organisationen gör ett kanonjobb - en bra idé är att istället för en gå-bort-blomma ger man pengar till Together for charity! Pengarna går till barnhem i Vietnam.
Jag vill också passa på att nämna Hoppets stjärna. Där kan man packa julpaket som sen skickas till Baltikum och Rumänien; http://www.facebook.com/julpaket
De lägger ut foton och filmer som visar när familjerna packar upp lådan, fantastiskt! Ett konkret och otroligt bra sätt att involvera barnen och få dem att
bli engagerade i att hjälpa de som behöver vår hjälp.
/Susanne Gustafsson

Eva sa...

Jag tänkte också rekommendera "Together for Charity" där vi har bidragit lite då och då. Perfekt med en gåva istället för presenter. Men sen är det ju alltid den ständiga ångesten att varför hjälpa barn lång bort i världen, när vi även har barn som lider på nära håll i Sverige. BRIS får därför bidrag från oss också, jag beundrar dem som jobbar med att ta emot deras samtal!

Tack för en kul blogg, världsklass vad gäller antal inlägg per dag :-)

Anonym sa...

Trevligt pris ;) Hade mina barn älskat.
Jag skänker sedan ett antal år, utan undantag, alla urvuxna barnkläder till min mors väninna som kommer från Filippinerna. Hon skeppar över kläder (och en massa annat) och delar ut detta till fattiga barnfamiljer uppe i bergen. En del av kläderna går även till fattiga barnfamiljer i Indien. Känns otroligt skönt att våra gamla kläder kommer till nytta. Våra overaller kommer även de väl till pass uppe i bergen på Filippinerna där det kan bli riktigt kallt.
MVH Anna
min mejl: (annatje1977@yahoo.se)

Anonym sa...

Hur konstigt det än låter så skänker vi kläder till en familj i Frankrike. Vi har ett hus där i en liten by och trots att man kan tro att i Frankrike har man det bra så är det såklart inte så för alla Där likaså här finns en fattigdom utbredd och våra grannar är en ensamstående mamma med fyra barn där vårt barns gamla kläder kommer till stor nytta.
/Elin

Ida sa...

Jag arbetar som socialsekreterare för barn upp till 12 år. Ofta är det ett tröstlöst arbete, eftersom mycket bygger på att föräldrar tar emot hjälp och på frivillig väg. Det som gör att det ändå är ett givande och roligt arbete är de gånger man ser att det faktiskt blir en skillnad för barnet.

Jag har ännu ingen egen familj, men kämpar för att få bli en tillsamms med min sambo. Jag är dock en stolt och lycklig faster och skulle gärna ge en present från "önskelistan" till min brorsdotter som blir sju i oktober. Tack för en bra blogg!

Editor sa...

Min dotter blir sju i oktober och det står Friend, Friend och Friends på önskelistan. Men uttalas dock [frääns].

Vi ska ha en fadder i Afrika via Barnfonden och har just beslutat att låta dem välja om det blir en pojke eller flicka.

Vi gav bort "valfri välgörenhet" senast vi var på fest. De blev så glada att de började gråta. Det var ju inte meningen.


Vilka kontraster in inlägget. Som världen.

Editor sa...

Nä, jag vill inte vinna. Låt någon av dem ovan som engagerar sig mer för välgörenhet göra det!

Jessica E sa...

Jag har två hästtokiga döttrar som är 5 och 3 år vilka älskar att bygga med lego.

Vi är Världsföräldrar sedan 2 år tillbaka och ska precis ansöka om fadderbarn (kan vara kul och nyttigt för framför allt 5 åringen att se hur barn i övriga världen lever).

När vi rensade bland gosedjuren och leksakerna här hemma så kontaktade jag både kvinnojouren samt akutsjukhusen för att höra om de ville ta emot leksakerna till de barn som söker skydd med sina mammor samt till väntrummen. Ingen var intresserad...Jag blev lite förvånad...Kvinnorjouren ville ha presentkort istället på aktiviteter så det kan ju vara en idé att skänka framöver. Nu har vi kontaktat vår församling som gärna ville ge dem till behövande familjer.

LindaKFan4Ever sa...



Jag försöker göra så mycket jag kan. Jag brukar sms:a in lite extra bidrag, se till att skänka getter/kycklingar/pennor och liknande istället för julklappar.
Jag är månadsgivare för 4 olika organisationer, men känner ändå alltid att det inte riktigt räcker till :-(

På senaste tiden har jag även börjat engagera mig i majblomman, det finns många i Sverige som har det väldigt dåligt ställt.
Så skulle jag vinna detta fina lego så skulle jag ge det till en grannfamilj som har det väldigt knapert. De har två stycken småtjejer som älskar hästar och jag vet att de skulle uppskatta detta enormt mycket!

Lena S (betraktelser) sa...

Jag är med och tävlar fast jag inga egna barn har. Däremot har jag några kompisar i ett litet samhälle i norrland som vänder på slantarna för att få småbarnslivet att gå ihop. Deras 6-åring suktar efter friends-legot som de inte tycker sig ha råd att köpa, hon får istället leka med begagnat lego. Jag vill vinna och ge ett överaskningspaket till fina Kajsa.
Precis som många nämnt så är även jag världförälder i Unicef, och jag är månadsgivare i majblomman.

Anonym sa...

Hej Linda

vår familj (jag, min man Marcus och vår dotter Edith 3 år) har två fadderbarn via ActionAid. Två söta flickor som bor i Filippinerna respektive i Afganistan. Vi har ramat in deras foton och teckningarna som vi får emellanåt sätter vi upp på kylskåpet tillsammans med Ediths teckningar.

Vi skänker även pengar regelbundet till Barncancerfonden och Rädda Barnen.

Jag brukar köpa Situation Stockholm emellanåt. Då det ofta står en person utanför vår lokala ICA- butik, brukar Edith vara med när jag köper tidningen. Då hon har tusen frågor om allt man gör, har det lärt henne att man bör hjälpa de som inte har det lika bra som vi har. I hennes härliga lilla värld kan hon köpa hela världen med pengarna hon har i sin gula spargris. Att skänka och hjälpa till är av största vikt, men också att tydligt förklara för och lära våra barn att stödja de som har det mindre bra.

Tack för en bra blogg! Jag läser den dagligen :)

Kram Helena

Yogamamma sa...

Vi har i många år lagt våra "julklappspengar" till Rädda Barnen.
Barnen får julklappar, det vill vi inte vara utan, men en stor del går till de som behöver pengar mer än oss.

För mig är det viktigt att visa mina barn det, att vi har det så himla bra.

Så egentligen behöver vi inte alls det där legot. Så OM vi vinner det, kommer vi att skänka det vidare till ett barn i vår närhet som behöver det.

B-M sa...

Har ett fadderbarn i Indien som vi betalar skolgången åt.

Anna sa...

"Jag skulle bli så lycklig" hälsar min dotter (7 år).
Vi pratar mycket om världens orättvisor och miljön hemma hos oss. Sonen sålde majblommor alldeles själv i våras, där pengarna ju som bekant går till barn i Sverige som har det svårt.

I morsdagspresent köptes ett träd i Kambodja och vid jul skänker vi pengar till Rädda barnen. Just sjuka barn tänker mina barn mycket på (vi bor nära stort barnsjukhus) och kanske blir det de som får våra julklappspengar i år!

Det viktigaste för oss är att vi pratar och medvetandegör barnen om att de är lycligt lottade och att det även i Sverige finns barn som har det svårt! Skolan arbetar också bra med det!!
kram /Anna

Anonym sa...

Jag har två som skulle gilla Lego-paketet, men ffa är det sonen som gillar Friends.

Vi ger varje år en summa pengar till ett sjukhus på landsbygden i Zambia. Det är det enda sjukhuset i ett stort område (över 6 mils radie) och folk vandrar i flera dagar dit (tom från andra länder). Till sjukhuset hör flera avdelningar inklusive en skola. För ca tre år sedan (under den perioden min svåger arbetade där) försvann golvet en dag i barnavdelningen. Det var termiter som hade byggt gångar under och hela golvet rasade.lyckligtvis och som genom ett under kom ingen till skada. Sedan dess ger vi pengar för uppbyggnaden av en ny barnavdelning och ffa förbättrad sådan.

Lovisa - formenbra

Maria sa...

Hm, känns ju som en lite konstig tävling detta , precis om många ovan tänkte ja när jag läste kommentarerna att just min lilla treåring ju inte alls behöver detta egentligen... Kan du inte skänka legot till bättre behövande? Några här hade ju barn som anske har mindre materiella tillgångar bland sina vänner - låt dem vinna!

Jag och min man har gått ur kyrkan och ger istället mosvarande belopp till sos barnbyar. Är också världsförälder och tigerfadder bland annat. Varje jul brukar hotell Gothia här i göteborg ordna en julklappsinsamling för barn som firar jul i jourhem och på kvinnojourerna, det brukar vi allid bidra med julklppar till. Så om du vill kan jag lägg denna i den säcken? Finns säkert motsvarande i stockolm också!

Jag är nästan som du sa...

Vill förstås gärna vinna, dottern 7 år svimmade nästan på br häromdagen när hon såg just det här paketet. Hon älskar lego friends!

Vi har ett fadderbarn genom actionaid som vi flitigt skickar brev till. Mina nära och kära är vana att få getter, toaletter och annat vid födelsedagar. Min mor fick till exempel ett skolår för en flicka i morsdagspresent :)

Vi skänker alla våra urvuxna kläder till Läkarmissionen, betalar varje månad till Läkare utan gränser och varje jul blir det minst ett paket till Aktion Julklappen som samlar in klappar till barn i östeuropa.

Vi talar ofta om hur bra vi ahr det och att vi måste hjälpa dem som inte är så lyckligt lottade.

Jenny sa...

Oh vad mkt bra tips på vad man kan göra. Hehe... Undrar hur många som fler som fick en spark i baken? Legot hamnar nog på ett bra ställe o jag som har råd fick ett bra julklappstips till dottern o massor m bra tips på hur man kan bidra. Kul!
//snart inte bara världsförälder

Anonym sa...

Lokalt så är jag med i Röda Korsets styrelse där vi försöker hjälpa på "hemmaplan" på olika sätt. Julluncher, ekonomisk hjälp till barnfamiljer (till en julklapp eller ytterkläder för de som behöver det). Givetvis bidrar vi även till internatonella insamlingar.

I familjen hjälper vi genom att skicka urvuxna kläder med olika hjälpsändningar.

/mickis

Anonym sa...

Efter en helg med byggandet av Olivias hus i helgen när mina tvillingar fyllt 4 vad det inte bara barnen som hittade en ny favorit...även jag fick blodad tand och härliga barndomsminnen! Lego is the shit! Och av denna tävling fick jag mig en spark i baken oxå... Ja vad kan vi som familj göra... Vi skänker kläder och gamla leksaker till RK och så! Men att göra nåt för andra barn med mina... Så självklart! Tack! / Johanna

E sa...

Min lillebror på fem år är hästtokig och skulle älska detta! Jag är världsförälder via Unicef - det är svårt att rymma mer i en studentbudget. Har också skänkt en julklappsget via ActionAid som blev mycket uppskattad :D Håller tummarna!
Kram Erika S.

Laila och Johan sa...

Oj vilket fint lego!

I mitt jobb försöker jag hjälpa "mina" barn att få en fungerande skolvardag. Kan tycks väldigt självklart men tyvärr är det inte skolan som är prio ett för många. Allt för många av våra barn och ungdomar mår dåligt på grund av en mängd olika orsaker och jag försöker vara "en vuxen" som kan hjälpa dem att komma rätt. Stötta dem på olika sätt och inte bara räkna matte....

Ha en fin dag! Lilleman där hemma hoppas på tur :)

Malin S sa...

Hej!
Med risk att låta "pretto", men så här gör vi:
-Världsföräldrar inom UNICEF
-Månadsgivare för PLAN International
-Månadsgivare för Action Aid (som jag förövrigt fick upp ögonen för via din blogg, hejja!)
Utöver detta brukar vi via röda korsets hemsida handla diverse bra saker (typ myggnät, skolböcker ,vaccinationer mm)till jul eller andra högtider och ge bort istället för en blomma eller vinflaska. Dessa brukar barnen få vara med och välja ut vilket de tycker är roligt och viktigt. Här "hemma" stöttar vi några pojkar i sonens klass som har det ganska tufft hemmavid, samt skänker diverse till Erikshjälpen och den lokala kvinnojouren. Många bäckar små kan förändra en hel del!

Anonym sa...

Kul tävling, då det faktiskt är lite aktuellt tema här hemma.
Vi håller nu på att samla ihop kläder, filtar, leksaker, urväxta spjälsängar mm för att ge dem till några eldsjälar som pakar husbilen full och reser ner till barnhem i Baltikum och Polen. Känns bra att veta att de kommer till användning av barn som behöver dem.

Just nu är jag ingen månadsgivare alls men förra året så månadsgav vi till Freands och året innan till barncanser fonden.

Vi pratar mycket om att hjälpa andra, min ena dotter som är 9 år vill gärna hjälpa till och det var hon som valde just Freands förra året.

Det är inte alltid lätt att skänka just pengar, speciellt om man inte har så stor plånbok själv men just att man kan ge bort överflödiga leksaker och kläder till någon annan, det kan de flesta faktiskt göra.

Nu håller vi tummarna för att få vinna detta fina legoset.
Drömmen hade vart total här hemma =)


Mia och barnen

Jessica Åkerberg sa...

Vi stödjer ett fadderbarn i Mali, Abdoulaye, heter han, och vi får uppdateringar någon gång per år om honom och hans familj och teckningar som vi sätter tillsammans med hans foto på vårt kylskåp. Abdoulaye är en pojke ute i världen som vi stödjer och hjälper och känner en viss medkänsla för. Han är som en liten del av vår familj trots att vi aldrig träffats.

Självklart skänker vi avlagda kläder, men det går ofta till Myrorna eller Emmaus och därigenom kanske till viss del ut i världen också.

Anonym sa...

Jag har precis rensat barnens garderober och lämnat in en proppfull sopsäck med kläder till bättre behövande. Sen fick jag nys om att ett barnhem för utvecklingsstörda barn i Lettland behövde tvillingvagnar så jag har erbjudit dem vår vagn. Hoppas de får användning för den!
/Marita

Carina sa...

jag har mellan 1987-2005 arbetat på rehabiliteringshem för familjer
dr många barn fått ett bättre hem sedan deras föräldrar blivit nyktra
har dessutom allt som allt haft 13 fosterbarn i familjen

Lisa W. sa...

Åhhå!

Jag är i ett sprillans nytt förhållande (förövrigt, att vara kär. Mm! Känslan på det!) med en snubbe som arbetar som läkare och häromdagen åkte till Indien för att, helt ideellt&bara för att han är så otroligt fin&tror på det han gör, ska operera barn med läpp-, käk-, gomspalt på den indiska landsbygden.

Han är, förutom att vara fantastiskt snäll, också helt otroligt road av spel, att bygga saker och jag vet att han skulle älska att få ett lego som han kan bygga med själv men med våra vänners barn i sällskap som ursäkt. :-)

Drömmen för oss båda är att vi ska kunna åka iväg tillsammans; han opererar och jag arbetar med bistånd som jag gjort tidigare i Gambia. Tills det blir verklighet fortsätter jag att jobba ideellt med ensamkommande flyktingbarn och han på sjukhuset i Malmö. I övrigt har jag varit kontaktperson till en liten tjej i Malmö som har det trassligt hemma&behöver komma ut&med henne har han också varit helt fantastisk. Varm, empatisk och rolig som tusan tillsammans med henne. Min livmoder skriker som inisatan att han är ett potentiellt kap att bli förälder tillsammans med. Haha!

När han kommer hem hade jag älskat möjligheten att få säga tada! kolla: ett lego. Bara till dig. För att du är så fin!

Fingers crossed på det!

Johanna sa...

Ja, vad gör vi? Jag är med och ordnar en loppis för barnkläder och saker, där överskottet går till barnrelaterad välgörenhet.
Vi stödjer Rädda barnen.
Just nu känns det futtigt, men jag hinner inte - vi har fem barn mellan 4 och 9 och det är mycket ändå. Så fort tiden tillåter ska jag försöka bli god man, gärna för barn och ungdomar som har det svårt.

Martina E sa...

Ja, vad gör jag. Inte så mycket än, eftersom vi har varit hemma med vår dotter de senaste två åren. Vi prioterade att vara hemma länge, och då leva på mindre. Det är knappt att vi har hållt oss över ytan själva. Nu har vi precis börjat jobba båda två, så vi ska försöka klura ut vad vi vill göra. Kanske ett fadderbarn? Det vi däremot har gjort är att skänka urvuxna barnkläder till barnhem.

Emma K sa...

Jag och min mamma har sedan 15 år tillbaka ett fadderbarn på Filippinerna. Pengarna som vi skickat varje månad har möjliggjort skolgång för henne samt även kommit till nytta för hennes by. Vi har skickat personliga presenter till födelsedagar och via brev från henne fått veta att de kommit fram till enorm glädje. Några hundralappar i månaden kan göra skillnad för många i en annan del av världen. Drömmen nu är att någon gång få möjligheten att hälsa på henne och hennes familj på riktigt. Det skulle vara helt fantastiskt!
Ett LEGO Friends-paket skulle sitta som en smäck för min fyraåriga lilla dotter (som vattenpölshoppar i Tildes gamla grön/vitprickiga gummistövlar från NoaNoa).

Åsa sa...

Vi köper vaccindoser, vätskeersättning och liknande i Unicefs webshop. Enkelt, smidigt och framförallt viktigt. En shoppingrunda man vet att man blir nöjd med!

Anonym sa...

Hej!

Gör inte riktigt så mycket som många andra, skulle gärna göra mer, så det är väl bara att få tummen ur:)
Vi gör som ovanstående skriver, köper en del saker i Unicefs webshop; vaccindoser, vätskeersättning och liknande.
Jag brukar skänka kläder til klädbytardagar i min kommun. Överskottet går till ett kvinnohus dit kvinnor och barn från otrygga miljöer får stöttning och en fristad. Jag brukar skänka pengar till BRIS, Rädda Barnen och Barncancerfonden. Och min mamma har ett fadderbarn.

//Elin F