onsdag, augusti 20

Hon ältar vidare*

Cocktailpartyt är egentligen en genomgångsbjudning, alltså mellan två klockslag, vanligen 17 eller 18 och två timmar framåt. Meningen är från början att gästerna ska passera för en stunds stående prat med en drink och något litet tilltugg på väg från jobbet, eller något annat. I dag ser en cocktailbjudning ut som en vanlig mottagning, alltså en tillställning som man har istället för att ha middagsbjudning. Det är lättsammare, enklare, utan klädkod och pretentioner.

Till ett cocktailparty anger man normalt ingen klädkod, gästerna förutsätta begripa att de inte ska ha sin vardags- eller sportklädsel utan klä upp sig ett steg över vardagsnivån. (DN:s Fråga om Etikett)

Kan man alltså ha partajiga brallor om man vill, eller ska det vara klänning/kjol?

* Kära läsare, ha i åtanke att jag är en småbarnsmor som sällan kommer ut på galej.

14 kommentarer:

Annie - PD sa...

Partajbrallor funkar men då måste toppen vara lite glittrig tycker jag :)

Millan sa...

Tycker du kan ta partajiga brallor, men om du hellre vill ha klänning så kör på det. När man går hemma och mammasunkar dagarna i ända, tycker i alla fall jag att det är kul att välja klännig när tillfälle bjuds! Hoppa du får skojsigt :-)

LindaLiten sa...

Man kan nog ha brallor....men ska du inte ta tillfället i akt och klä upp dig. Använd de där kläderna som man aldrig tycker att man har användning av. Ta ngt vippigt ;-)

Linda K sa...

annie: eller spets?

millan: sant. men lillan ska med, så jag måste kunna amma, vilket genast eliminerar ett gäng klänningar...

lindaliten: mmm, funderar vilt!

Viveca sa...

Klart partajiga brallor funkar! Även om jag ALLTID i samband med ordet coctailparty ser Audrey Hepburn i svart klänning, pärlor och 60tals frilla.... =)

Anonym sa...

Håller med Viveca där - den lilla svarta!!

Anonym sa...

Svartklädd,snygg makeup (diskreta ögon-dramatisk mun) & en sån där snygg hårgrej du har! Eva

tingeling sa...

men det finns nåt som heter cocktail-klänning juh, kanske är det här tillfället att investera (?)i en sådan (eller använda den man har som man annars aaaaldrig använder). hur som helst klä upp dig, tycker jag, det är ju grejjen!!

Linda sa...

jag tycker du ska tänka Carrie och klä upp dig samtidigt som det inte blir för strikt. de där snyggoklackarna från Rizzo i olika färger har du ju inte haft så mycket, eller?

Petra sa...

Det var ju det där med amningen. Kan man inte tänka sig en partajig, vippig kjol också en fin amningsmöjlig topp därtill?

Pia Wester sa...

Knälång klänning ska det vara! Men du blir säkert inte skjuten i gryningen om du tar nåt annat...;-)

Dorisettan sa...

Jag säger som flera andra redan sagt - knip tillfället att klä upp dig rejält. Nästan så att det är värt det att låsa in sig, kläs av sig och amma i underläderna om partystassen inte tillåter annat! Jag har provat precis detta (nyårsfest) och kan rekommendera det.

Anonym sa...

Jag tycker du ska ha din grå carrie-klänning, den med tyll. Behöver du amma är det väl bara att hala upp bröstet! :)

Linda K sa...

viveca: åh det vore nåt det :D

sofia: har en ultimat, men då måste jag ta av mig den nrä jag ska amma. HA HA HA!

eva: inte dumt!

tingeling: jag tror jag får nöja mig med nåt osm redan finns i garderoben... :)

linda: ja dom är ju fab!

petra: ja jag tänker lite i dom banorna :)

ffp: det ska äga rum utomhus, det var därför jag fick byxtankar...

dorisettan: låter osm en ok lösning! :D

polly: ja den funkar, men den är typ... väldigt grå :S