måndag, juni 16

*pekar med hela handen*

“imperativ (lat. (modus) imperativus ‘befallande (modusform)’, av impero ‘befalla’, ‘föreskriva’), modus som anger uppmaning, förbud, vädjan, råd etc. I satser med imperativ är subjektet (som syftar på lyssnaren) ofta underförstått: Skynda dig! Skynda er!I svenskan är imperativformen identisk med verbets presensstam: hoppa!, vänd!, se!, skriv!, spring!

Så nu lyder ni: stoppa in er själva i ett nötskal och blogga om vad ni skulle ge för fem olika order till omgivningen om ni kunde. Ju mer egoism, desto bättre!

Utmanad av Sandra. Jaha, jag beordrar väl lite då...

1) Glöm inte att barnen är det allra bästa även när dom driver dig till vansinne!
2) Mår du bra mår barnen bra, ta hand om dig!
3) Ät riskakor!
4) Följ inte alla regler slaviskt!
5) Glöm inte bort dina vänner!

Det framgår kanske av mina ordrar att jag är matt efter ensam kväll med barnen. Därför beordrar jag inga speciella personer att överta utmaningen utan kastar bara ut den vilt till höger och vänster. Må den fastna på den som önskar!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Drick Fun Light!

Linda K sa...

hedghog: oh yeah!

Anonym sa...

Riskaka, det var inte igår.

Gillar dock nr 4.

dddd sa...

Riskakor med smak av gräddfil o lök.

*dreglar som Homer Simpson*

Linda K sa...

sandra: sånt får man jobba på.

miss kyd: och ost, ost!

Petra sa...

Skriver under på 1,2,4 & 5! Men varför ska man äta riskakor??? De är ack så goda men oj oj oj vad mycket snabba kolhydrater :(
/Killjoy was here

karro sa...

mmmmm... riskakor! perfekt när man är lite småsugen!

Linda K sa...

petra: ja inte vet jag, kom inte på nåt annat? vilel berättiga att jag just gjorde det?

karro: huja, det ÄR ju det :)

Fröken Finemang sa...

jag vejde undan, men nu blev jag träffad.. så jag tänkte bara säga att jag snor din lille text.. :)

Linda K sa...

fröken finemang: ja gör det! det är en order :D

Jo sa...

Jag blev utmanad att skriva en lista av Karro (som hänvisade till dig), så jag hakade också på. Jag trodde dock att du skulle bossa mer. ;)

Linda K sa...

jo: jag är för snäll för att bossa ;D