söndag, maj 24

Kom med nåt nytt

Jag ger er: några identifierade ursäkter som konsumenterna ger sig själva för att tillåta sig att shoppa (allt enligt Henrik Fexeus och hans bok När du gör som jag säger - en bok om påverkan ):
  • njutning
  • utbildning
  • känslomässig tillfredställelse
  • underhållning
  • avslappning
  • försköning (av sig själv eller hemmet)
  • byta ut/ uppdatera något man har
  • planerat inköp
  • stresslindring
  • hobby
  • present till sig själv
  • status

Ja men visst, vilka andra "ursäkter" finns det? Och förresten, jag byter ordet ursäkter till anledningar på en gång!

11 kommentarer:

sagt o gjort sa...

Din ursäkt för att köpa en genomskinlig blus häromdagen var också bra ;)

Linda K sa...

sagt o gjort: inte en ursäkt, en anledning!

Polly sa...

because your'e worth it!

Polly sa...

jaja pinnen hamnade på fel ställe, skit i det... (bäst att säga det själv innan nån annan polis gör det!) :P

Mrs J sa...

Stämmer verkligen boktiteln som e24 hänvisar till? Jag blev såklart nyfiken på att läsa mer, men hittade inte ens någon bok av Fexeus med den titeln. Varken på bibblan, bokus eller bokynd. Inte ens på Fexeus egen hemsida. Nåja, beställde hem "När du gör som jag vill" då jag hoppas att det är den de menar.

Linda K sa...

p: ja HERREGUD VAD TÄNKTE DU PÅ!?

mrs j: det stod så i svenskan :)

Mrs J sa...

Jag läste på nätet. Vi sa upp lokalblaskan för två år sedan. Jag lyckades inte hitta någon bok med "rätt" titel.

http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_1334741.e24

Annie - PD sa...

Mina ursäkt är "Lasse Berghagen har nästan en sådan hära...! ;)

Linda K sa...

mrs j: nähäpp!

annie: HA HA HA!!! bästa tänkbara :D

Alexandra sa...

Jamen med det rådande ekonomiska klimatet behövs ju konsumtion! Vi måste spendera pengar för att få fart på ekonomin igen. It's a tough job, but someone's got to do it.

Linda K sa...

sexy lexy: vi gör bara våt samhälleliga plikt!