torsdag, februari 23

Den där gjusen

Sonen ska hålla en liten redovisning i skolan idag. Om fiskgjusen. Så han har övat hemma på att berätta med hjälp av stödord. Jag känner att jag nästan vet mer om fiskgjusen än vad som känns nödvändigt.

Det är en av våra största rovfåglar. Den kan bli längre mellan vingspetsarna än vad sonen är, alltså upp mot 160 centimeter. Den lever i skogen nära vatten. Äter fisk. Fiskljusen bygger bo i tallar och återvänder till samma bo år efter år. Den lägger 2-4 ägg. På vintern flyttar den till Afrika (här säger sonen ibland fel och drar till med Amerika. Det hade varit cool!)

3 kommentarer:

cruella sa...

Osprey. Minns jag inte fel så heter en av färjorna från South Hampton till Isle of Wight just detta.

Ewa sa...

Jag minns från min skoltid att den kunde stavas både fiskGjuse och fiskLjuse.

Min favoritstavning är den med L :-)

Linda K sa...

cruella: där ser man!

ewa: ho ho.