torsdag, september 19

:S

Jag vill inte ens uttala det, men kan det vara det här jag drabbats av...?

Dessa kraftiga svängningar av östrogen vid "fel" tillfällen i cykeln påverkar naturligtvis andra processer i kroppen och orsakar en kedja av reaktioner. De vassa topparna och dalarna av östrogen bidrar till olika övergångsbesvär som tex värmevallningar, nattsvettningar, sömnlöshet, humörsvängningar, oro eller ångest och depression.

Någon annan som känner igen sig men inte känner sig tillräckligt gammal? Allting stämmer lite för bra...

21 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske lite tidigt...Kom igen om 10 år. Jag tror det är hösten som spökar ;)
Förresten, är Vagabondmockastövlarna fullängd i skaften? Ser lite korta och vida ut på vissa bilder.
/Barbro

Unknown sa...

barbro: jag lider och du pratar stövellängd?! ;D

dom räcker till en bit under knät, och så är dom ganska lösa till formen så att man ska kunna hasa ner dom snyggt eller få plats med brallor under.

jag tror det är mer än hösten jag...

Hon som gick sa...

Ett tips är att prata med din mamma, precis som vi ofta får liknande förlossningar som våra mödrar så blir avslutet på den fasen i livet på samma sätt.

Atomflickan sa...

Nu är jag ju inte i rätt ålder, men har en mamma och sex mostrar så jag har hört en del... Och så vitt jag förstår är det väldigt olika när besvären kommer. Så om du misstänker att det är så så tycker jag du ska ta kontakt med sjukvården. Finns ju hjälp att få så det blir lättare.

Lene sa...

Jeg er (bare..) 32 og håper på et barn til om noen år, men vet det kan være stor forskjell på når det kommer, det der du tenker på. Noen er 40, noen er 50, noen 60. spør legen! går det ikke ann å stoppe det med noe?

Anonym sa...

Jag drabbades tidigt . Fråga din mor mostrar kusiner i vår släkt kommer det tidigt. Vallningarna är inte likt något annat man känt. Ewac

Anonym sa...

Ensak till gynekologen kan kolla med ett prov. Ewac

Jessica E sa...

Låter extremt tidigt tycker jag (och darrar eftersom jag bara är ett år yngre än dig....;-))!!!

Kom du i puberteten tidigt och kom din mamma i det onämnbara ordet tidigt? I så fall kan det ju vara så men jag tror också det är hösten som varit lite knasig i temperaturen...Jag har gått runt och varit klibbig dygnet runt hela augusti och september men jag ammar så jag transpirerar det mesta :-D Jag hade en 40-års kris för 1,5 år sedan. Kan du ha en nu 1,5 år efter...??

hallinbloggar sa...

Tror också det är tidigt. Och säger samma sak. Om 10 år....!

Anonym sa...

Sorry, inte meningen att vara okänslig. Pigga på dig!
/Barbro

Anonym sa...

ett tips: gå in och läs på hormoni.se
kram Åsa R.

Sandra sa...

Du är inte gravid då? Det stämmer ju ganska bra på det också :-)

Anonym sa...

Kolla din sköldlörtel
/Sofia

Garderobenmin sa...

På nyhetsmorgon igår tror jag det var handlade det om hyperteros och TSH. Alltså problem med sköldskörteln. Symtomen liknar flera av de man kan få vid det onämnbara tillstånd du tänker på.
Doktorn som var där och pratade om det sa att det är väldigt vanligt, lätt att upptäcka med ett blodprov och lätt att få bukt med med medicin. Länk till inslaget här; http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/doktorn-svarar-vanlig-förkylning-eller-dold-sjukdom-2443348
Check it out.

Anonym sa...

Läste wikipedia vad som gäller...Riktigt rolig artikel! I Botswana anger 64% av kvinnorna att en biverkning av det onämnbara är ökad s-exlust:) Jag riktar in mig på det! mvh Anne

Anonym sa...

tips; kolla på sidan hormoni.se
kram Åsa R

Unknown sa...

tack alla för tips. ska uppsöka läkare för att förhoppningsvis få bukt med det hela.

Jessica E sa...

Tror också på sköldkörteln!

Åsa sa...

Nämen söta du! Jag är flera år äldre än dig och räknar med att ha mååånga år kvar till...*mummel, mummel*
Kolla du sköldkörteln

Unknown sa...

båda: kollar med gynekologen först :)

Malin sa...

51 är medelåldern i Sverige, hörde jag från säker källa häromdan.