onsdag, maj 7

Kanske bara hålla tyst istället?

Flera personer har sagt till mig den senaste tiden:

- Oj vad KORT hår du har!

Sen inget mer. Än möjligen: Ja du brukar ju ha kort i och för sig...

Ja, det är ganska kort. Och visst, jag brukar ha rätt korta frisyrer. Det är helt ok att säga vad man tycker. Jag skulle personligen inte säga så till någon om det inte följdes av en komplimang. För att konstatera att mitt hår är kort och sen inget mer, det uppfattar inte jag som något positivt. Snarare tvärtom. Och det är väl inte att såra man är ute efter?

Äsch, jag kanske övertolkar. Men känslan är sån.

13 kommentarer:

Jessica E sa...

HÅller helt med dig! Hyfs!!! Du är ursnygg i din korta frippa!!!

Peace in mind sa...

Håller helt med, hatar de där kommentarerna som inte mynnar ut i något positivt. Likaså detta med att det är helt ok att anklagande säga att ngn är för smal.

Fram för att sprida mer glädje, eller bara hålla käften. Kram till dig <3

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Folk är lite flänga ibland, tycker jag. Och ska man vara fläng kan man hålla tyst.

Linda sa...

Vissa förstår helt enkelt inte hur de uppfattas. Mitt eget hår brukar sas åka upp och ner. Nu har jag haft det på utväxt ett par år och det är nu enpage.'innan dess riktigt kort, kortare än ditt. Intressant är skillnaden i bemötande. Jag upplever att vissa känner sig hotade/ undrande / oförstående till kortklippta kvinnor. Nu när jag har page är många faktiskt mycket snällare, för att inte nämna perioden innan förra omgången med kort hår. Alla var jättesnälla men lite nedlåtande( jag är även blond). Väldigt intressant faktiskt. Hur som, du är jättesnygg! Skit i ide mindre vetande!

Anonym sa...

Tror att de som säger så helt enkelt är avundsjuka för att du är så himla snygg i ditt korta hår!

Anonym sa...

Haha, ungefär som då man var tonåring och folk sade (vuxna!!!) vad LÅNG du är. (Jag slutade som 177 cm vilket numera inte känns så långt men tydligen var det då...). Det kändes aldrig positivt (även om det kanske var det? avundsjuka?). Ingen säger ju nånsin åt nån "vad KORT du är". Eller?

mvh B-M

Emma sa...

Eller säga:
- Har du klipp dig.
-Ja.

Sen inget mer. Inte som en fråga utan mer som ett kostaterande. Också lite underligt. Är det inte snyggt - ta inte upp det liksom.

Lotta sa...

Det är skitsnyggt med riktigt kort hår! Hade jag lite tjockare hår skulle jag definitivt ha de!!

Unknown sa...

jessica e: tack! :)

pim: håller fullständigt med! nu får jag sällan höra att jag är för smal... men jag fattar grejen. puss!

i will not: flänga tiger i församlingen!

linda: ligger säkert mycket i det. det är lite läskigt med korthåriga kvinnor, och jobbigt att vissa passar bra i det tydligen. tack för pepp! :)

anonym: :*)

b-m: så kan folk säga om mina barn: MEN GU VAD LÅÅÅNG HON ÄR! jaha, och du är småtjock, men det håller jag för mig själv, typ.

emma: också mycket märkligt. håll tyst om du inte har något positivt att säga. men en del verkar inte kunna det, dom MÅSTE få ur sig vad dom har i skallen. stackarna.

lotta: tack! :)

Jessica E sa...

Det där med att kommentera folks längd och särskilt barns längd är så jäkla irriterande. Jag är 178 och min man är 195 så suprise... våra barn är långa och vi hade en dagismamma som typ två gånger per termin skulle påpeka att min äldsta dotter var så lång..Jag ångrar mig nu att jag inte sa till henne " och din son är kort som en pygmé.

Anonym sa...

Jessica E: jag fattar inte hur folk tänker....åtm som tonåring lider man ju av sin längd innan man vant sig vid den (åtm gjorde jag det, nu älskar jag den :)) och att vuxna då tycker att de skall påpeka saken gör det bara värre. Fräste till rejält åt min svärmor då hon kommenterade min sons längd (han är 16 år, är väl typ 185 cm nu och växer ännu), hon blev totalt förbluffad och verkade inte alls ha tänkt på hur kommentaren uppfattas. Men så är hon ju normallängd också. Suck.

mvh B-M

Birgitta sa...

men eller hur! min chef kommenterade min nya bil med "den var röd" och en dag när jag gjort mig till och lockat håret "det va lockigt, blivit skrämd?"

Unknown sa...

alla: man bör tänka till innan man slänger ur sig saker. även om man skämtar uppfattas det kanske inte alltid så...