söndag, juni 12

Packlista for dummies

Sara behöver hjälp. Kanske du också? Här kommer några tips på vägen till en ultmat packslista!
  • Plocka fram de plagg du vill ha med dig på resan.
  • Lägg ut samtliga plagg på golvet så att du har överblick.
  • Kolla nu och tänk till:
    - Finns det plagg för alla eventualiteter (slapping, fint, på stranden, sightseeing och shopping,
      träning...)
    - Gillar plaggen varandra? Med andra ord, går dom att kombinera på flera olika sätt?
    - Hellre ett gäng enfärgade topar/kjolar/klänningar/blusar etc som funkar med allt än bara en
      massa mönstrade saker.
  • Testa gärna att lägga plagg bredvid varandra för att se om dom diggar varandra. 
  • Räkna dagar du ska vara borta. Har du för många plagg? För få? Finns tvättmöjligheter så att du kan återanvända plagg? Jag tenderar att plocka bort ett par plagg i slutsekunden.
  • Skor! Ta såna som fungerar till så många plagg som möjligt. Och för olika tänkbara tillfällen. Kanske inte fler än 4-5 par?
  • Provpacka i väskan. Får allt plats? 
  • Har du tänkt utöka din garderob under resan? Lämna i såfall plats så att du får med dig det nya fina hem.
  • Smycken! Lämna inte fina roliga somriga smycken hemma. Ta med! Det förgyller outfits även på resande fot. Du behöver ju inte ta de ärvda diamanterna med dig...
  • Väska! Jag tänkte nöja mig med en enda. En rymlig som fungerar som handbagage, strandväska och ha med sig på dagsutflykter-väska. Ja men för sjutton, smyg med en liten partyväska också om du ska ägna dig åt sånt.
  • Och så allt annat som sjalar, solbrillor, solskydd bla bla bla...
  • Du som vill balansera på vansinnets gräns och överkursa kan göra nåt i den här stilen.

    Jag säger: packa lugnt! :)

7 kommentarer:

Sara sa...

Tack, nu känns det som om jag kommer att klara det :)

Linda K sa...

hedgehog: may the force be with you!

Åsa sa...

Även ett packningsproffs som jag kan behöva lite semesterpackningssråd, så tackar:) Skor tror jag blir mitt största problem. Flera par som så gärna vill följa med men jag har ju tänkt shoppa lite också...

Linda K sa...

ån: ska man shoppa är det lika bra att lämna ett gäng hemma. fast inte för många, ibland hittar man ju inte det man söker.

Mikaela de Ville sa...

Jag är lilla packnings-Hitler och blir arg om jag fått med mig något i onödan. Den platsen hade ju kunnat fyllas av något nytt och fint, alternativt hade ryggen haft mindre ont av bärande. Därför packar jag i dagoutfits. Lägger allt i små högar på sängen, en hög för varje dag och en för varje kväll, naturligtvis återanvänds vissa plagg flera dagar, ett par byxor som varit gå-ut-byxor en kväll är t ex utmärkta att ha som dag-shopping-byxor en annan dag. Sen flyttas, rensas, putsas och fixas det till jag har så lite som möjligt med mig, fast ändå alldeles tillräckligt. Utom just på smyckesfronten. Där strösslar jag rätt rejält, de tar ju ändå ingen plats! :o)

Linda K sa...

mikaela: jamen så tänker jag också. hur kan den här kjolen kombineras med olika topar så att den funkar vid flera olika tillfällen, typ. det är grejen :)

Mikaela de Ville sa...

Det ÄR grejen! :o)