onsdag, maj 12

Dagens klokhet

En klok kollega påminde mig igår om ett seminarium vi var på för ett par månader sen. Som hetter Det blir alltid som man tänkt sig.

Vad har du tänkt dig idag? Ibland kan vi undra hur den här dagen ska bli? Det blir faktiskt alltid som man tänkt sig. Vi formar bilder i våra tankar som leder oss. Vårt sinne är som en hårddisk fast större. Det vi laddar in kommer ut. Vad skulle hända idag om du bestämde att idag kommer det bli en mycket bra dag för dig. Idag ska jag lära mig nya saker från alla människor jag möter. Idag ska jag lyssna på andra. Säga mer tack och vi än jag. Forma din dag redan med en god frukost och en bra bok eller blogg. Idag kommer jag ha kul på jobbet. Lägg åt sidan den delen som bara vill mumla och grumla. Välj din start idag. Det blir alltid som man tänkt sig.

Påbörjar man något med inställningen Det här kommer inte att funka, jag kommer att göra bort mig och misslyckas, så blir det nog lättare så än om man ställer in sig på att Det här går bra, jag fixar det! Hjärnans makt typ.

Så nu ställer jag och min hjärna in oss på att vi är bra ihop och att vi klarar både det ena och det andra.


De kloka orden ovan kommer från den här mannen.

5 kommentarer:

Att ha det gott sa...

Det där är lite bibliskt
Det gäller att tänka rätt
Att tro på det goda helt enkelt

Linda K sa...

att ha det gott: man blir lätt lite religiös :)

Laila och Johan sa...

Just nu skulle jag göra allt för att en liten elev skulle begripa det där... man får magsår för mindre. Ha en riktigt fin dag!

sagt o gjort sa...

men gudars va intressant, det där gillar jag!

Linda K sa...

loppanlej: åh! farao vad det inte är lätt när man är varken liten eller stor. detsamma!

sagt o gjort: inte så dumt alls :)