onsdag, mars 24

Är du hundra år, Robert?

Jag sitter med morgontidningen och läser om hur Robert Gustafsson resonerar kring familjeliv. Han respekterar inte att folk slutar jobba tidigare för att hämta sina barn på dagis eller fritids. Det är hans fru som fått ta hand om deras barn nästan jämt.

Reportern undrar om det hade varit annorlunda om hon hade varit kvinna:

Det hade det absolut varit. Då hade jag ägnat tid åt barnen. Om jag hade fött dem hade det känts annorlunda, men jag har inga bröst och kan inte föda barn.

Det var inte speciellt intelligent sagt. En förolämpning mot kvinnor i allmänhet och sina egna barn i synnerhet. Där tappade jag en hel massa respekt för Robert Gustafsson.

45 kommentarer:

Anonym sa...

Men va fan. På allvar?
Vilket stort skämt han blev helt plötsligt.

// Jenny

Anna A sa...

Gubbj***l!

Sofie sa...

Patetiskt.

Linda K sa...

alla: eller hur, det trodde jag inte om honom.

anna sa...

å vad besviken jag blir... blä.

Jessica E sa...

Har länge tyckt att hans åsikter/värdering luktar unken gammal rädd gubbe!!

Han är långt ifrån den där mysiga humorkillen hans rollfigurer ger sken av! Vad jag verkligen undrar är varför hans fru stannar kvar hos honom...

Sara T sa...

Jag mår illa när jag läser det där!!!

syster A sa...

Men allvarligt?! Där tappade jag också en himlans massa respekt för honom. Det trodde jag verkligen inte om honom...trist.

Joel Bergqvist sa...

Hemskt att någon vågar säga sanningen om hur han känner, måste sticka i ögonen på politiskt korrekta människor som vill förtrycka andras åsikter.
Det är så han känner, tycker det är vidrigt av er att inte acceptera honom. Alla är olika och det är så han upplever sitt eget liv, ni är inte gifta med honom så skit fullständigt i hur hans känsloliv fungerar.

Anonym sa...

Hur kan det vara en förolämpning mot kvinnor eller barn?
Det han säger är ju sant, han har inga bröst och han kan inte föda barn.
Hans barn har aldrig haft en närhet till honom då han alltid arbetat. Närheten till mamman kommer automatiskt vid födseln och amningen. Det är ingen förolämpning. Att föda barn eller amma är inget dåligt.

Sluta var så bajsnödigt PK och inse sanningen.

Joppe sa...

Alltså, måste alla va så jäkla politiskt korrekta hela tiden. Han säger ju också :

"Sedan har jag hämtat när jag har kunnat. Ibland passar det alldeles utmärkt och jag har varit ledig hela somrarna ibland och kunnat vara med ungarna. "

Det sistnämnda är väl bra. Hur många av er som skriver här är hemma en hel sommar med barnen?

Jag tror att dagens daltande med barn, föräldraledighet bla bla kommer att leda till värsta tonårsrevolutionen där barnen, när de växer upp vill flyta hemifrån omedelbums för att slippa navelsträngens tjocka band :)!

GSHS sa...

Begrepet PK er oppbrukt som hersketeknikk. Finn på noe nytt.

Man trenger ikke føde eller amme for å hente i barnehagen.

Æsj, jeg ble også skuffet nå :(

Sofie sa...

Tycker det är så typiskt att se kvinnor som den som ska ta största ansvaret och män som de som kan vara förälder och ta ansvar när de vill. När det passar dem. Skaffa inte barn då om det inte funkar. Och det där med att föda barn och amma knyter band - jovisst, det är klart. Men desto större anledning för pappan att ta plats! Tycker personligen att det är tråkigt att naturen gjort det så, att män kanske får kämpa lite mer för den där anknytningen, men det är knappast en bra anledning att skita i det.

Sara T sa...

Vilken debatt det blev... Skoj! :) Självklart får varje familj göra som de själva vill, med fördelning av vem som hämtar och lämnar etc. Men att det skulle bero på att man har bröst eller fött barnen känns som ett märkligt argument? Har vuxit upp med min Pappa och det har gått fint. Han har inga bröst vad jag sett. Och ja min sambo och jag har delat rakt av på föräldraledigheten och min sambo har inte heller bröst!

maiaymistru sa...

Som karl blir jag fan mörkrädd av de manliga kommentarerna ovan. Det här PK-snacket som sverigedemokrater och andra reaktionära tokstollar kastar omkring sig det är man också hjärtligt trött på.

Klart att biologi har betydelse, men tolkningar av biologi är kulturella konstruktioner.

Man kan hävda vad som helst på biologisk grund, "jag har starka armar och testosteron och det är därför naturligt att jag slår min fru när jag blir arg". Eller "kvinnan föder barnet och det är därför naturligt att hon äger barnet och bestämmer allt som har med barnet att göra".

Det är synd att artistbranschen ställer sådana krav på Robert G. att han avhänder sig ansvaret till frugan. Det är synd att han som nöjesprofil och som kan ställa krav inte gör det för att ändra något.

Skyll inte på naturen, det är en kultur som skapats! En satans tragisk kultur.

Anonym sa...

maiaymistru?

MÅSTE man tycka att en utplåning av könsrollerna är en viktig fråga...?

Är man automatiskt "tokstolle" för att man inte okritiskt köper alla de senaste trenderna...?

Kan man verkligen hävda VAD SOM HELST på biologiskt grund? Hur är det då med dina påstådda sk "kulturella konstruktioner"? Vad dessa kan tänkas innebära är förstås entydig vetenskap...?

/Ej Sverigedemokrat

Linda K sa...

alla: vad kul att ni tycker så mycket. och intressant att män och kvinnor verkar ha rätt olika åsikter ;) jag fortsätter tycka det jag tycker utan att vara vare sej bajsnödig eller sverigedemokrat.

Cosmopolit sa...

Oaktat könsroller, hur kul kan det vara att växa upp med en frivilligt frånvarande pappa som tycker det är viktigare att få sin stund i rampljuset än tillbringa vardagstid med dig som barn/tonåring.

Det som gjorde mig beklämd i intervjun var inte bara de biologiska spottloskorna fån RG utan hans uppenbara oengagemang i sina barn jämfört med sitt jobb.

Jämför med en annan man som står på scen men tar sitt föräldrarskap på större allvar, Jonas Gardell.

Om valet av pappa stod mellan dessa två vet jag vem jag skulle välja.

cruella sa...

Att Robert G inte är någon myskille privat fattade jag för länge sedan, det var väl någon annan hemmahosartikel där han beskrev hur ungarna absolut inte fick komma in i hans allra heligaste där pennorna låg i snörräta rader. Jag tyckte mig skymta någon betydligt mer komplicerat än pedanteri där.

Jag läste också morgonens artikel och argade mig en smula. Men sedan tänkte jag som så att han är åtminstone ärlig med sina mosserier. Och det var rätt så uppfriskande. Det är tröttsammare när det låter så här: "Ja, jag håller med om att mamma och pappa är lika viktiga för ungarna, men JUST I VÅRT FALL..."

Då blir jag väldigt trött.

Anonym sa...

Det är tydligen endast precis ett sätt att vara pappa som duger, att döma av alla de duktiga kommentarerna här?

Slutsatsen måste bli att flertalet individer födda före 1985 torde vara mer eller mindre gravt kränkta och skadade av sina "hundraåriga" och "frånvarande" fäder? Och att brinna för sitt yrke, istället för veckans fredagsmys, det är tydligen det vidrigaste som tänkas kan?

Ni Bror Duktig-fantaster, hör ni inte själva hur makalöst fantasilösa och kollektivt pottränade ni låter? Som en hop förprogrammerade insekter med gemensamt DNA.

/Hjälp

Anonym sa...

Jag har lika stor rätt att tycka att Robert Gustafsson är en idiot som han har att tycka som han gör. Det stavas demokrati. Men är det inte galet otaktiskt att han vädrar sina åsikter anno 1952 i en av sveriges största morgontidningar? Hans karriär hänger ju på att folk är intresserade av att lägga pengar på att gå och se vad han gör. Jag, för min del, har helt tappat intresset och respekten för vad han gör.

Anonym sa...

Cosmopolit: Du missar att det är ett JOBB han gör när han "får sin stund i rampljuset"! Nåt måste han ju tjäna pengar på för att kunna försörja sin familj med! En frånvarande pappa är aldrig kul vare sig han är sjöman, pilot, läkare, bagare eller postiljon.

cruella sa...

Det är väl mest hans attityd man stör sig på. Han verkar helt rigid - det går icke att göra på något annat sätt om man har den typ av jobb han har.

Men det finns ju mängder med kvinnliga skådespelare som kombinerar jobbet med familj, så det är ju struntprat det han säger, som fakta betraktat alltså.

Anonym sa...

Hur kan man störa sig på en persons attityd, eller ta sig rätten att kalla någon för idiot, efter att ha läst en tidningsartikel?

cruella sa...

Hur kan man tycka någonting om någon eller någonting efter att ha läst en tidningsartikel i så fall?

Alltså, det är ju inte så att den attityd som framkommer i artikeln varit okänd fram till nu. Jag har tyckt så här hela tiden, var så säker.

Och så undrar jag varför det är så viktigt att vara anonym så fort man tycker på tvärs, helst i sådana här frågor. Särskilt när kommentatorsbåset fylls av Anonym och man inte vet vem som är vem. Kass netikett.

Anonym sa...

Robban har väl rätt att leva sitt liv. Det stavas demokrati för att citera tidigare inlägg.
Hans fru är förhoppningsvis även en fri, tänkande människa som inte går i något ledband och lyder under en Robersk diktatur.
Som han säger har han valt ett yrke som har vissa negativa faktorer och att han säger att han skulle ha en delvis annan relation om han fött barnen är väl hans fria förhållningsrätt. Hans fru var säkerligen väl medveten om detta innan de skaffade barn etc.

Det är så tröttsamt att kvinnor alltid ska tryckas ner andra kvinnor (i det här fallet Roberts fru) när det gäller deras värderingar så som familj. "Vi vet vad som är bäst, alla som inte delar vår åsikt vet inte sitt eget bästa och är indirekt/direkt förtrycka av ett patriarkalat ideal". Det går inte att bemöta sådan kritik för då kommer argument som att bemötare använder härskarteknik. Väldigt vanligt bland personer bland vissa människor som inte gillar kritik, perfekt sätt att avfärda alla argument.
Sedan att det är härskarteknik att hävda att någon använder härskarteknik verkar gått dessa personer förbi…
Fast förmågan att använda härskarteknik kanske är något som man bara kan göra om man råkar ha en XY-kromosom.

Slutligen: intressant att ett uttalande från en person kan få t ex diverse filmer att helt plötsligt bli dåliga, för att anknyta till vad en person skrev ovan.

Slut på gnället från min sida, länge leva frihet, jämlikhet och demokrati.

Mvh M

Anonym sa...

Ber om ursäkt för att mitt inlägg är lite rörigt skrivet.

Mvh M (igen) :)

Linda K sa...

cosmopolit: word!

cruella: ja han står för vad han tycker. men det betyder ju inte att man inte får reagera på det, eller hur? :)

anonym: vad arg du verkar, känner du dig träffad? mitt sätt att se på RG har förändrats eftersom jag inte alls delar hans värderingar.

anonym: han får tycka som han vill, och på ett sätt är han ju modig som gör det också. han får dock räkna med att folk reagerar.

anonyma: det är så många anonyma här så jag kan inte hålla reda på vem som säger vad. ni kanske skulle komma ut med namn istället? ;)

m: klart han får leva som han vill. jag reagerar på hans attityd, det är inte ok för honom att andra går tidigare från jobbet för att hämta barn. han famstår som en rätt kall far, vilket säkert inte är fallet (hoppas jag). jag trycker inte alls ner kvinnor, men att döma av kommentarerna här är det övervägande män som tycker jag har fel.

men, gnälla får man :) ha det!

Duvan sa...

Härligt ärligt av Robert, och hur inskränkta är ni som nu omvärderar hans artisteri p g a hans rakryggade åsikter? Jösses människor...ta ett djuuupt andetag och tänk lite längre än er präktiga självbild a la fundamentalism!

cruella sa...

Bara för tydlighetens skull: Jag håller med dig, Linda K. Jag tycker RG är mossig. Och mer rättfram om det.

Linda K sa...

duvan: jag tänker och tänker och jag tycker fortfarande som jag skrev i inlägget. varför blir du så arg, du har ju egna nedvärderande åsikter om mig? ;)

cruella: jag fattar :)

Anonym sa...

På vilket sätt menar du att han framstår som en kall far? För att han inte tycker om att andra smiter tidigare från jobbet med sina ungar som ursäkt?

Jessica E sa...

Alla anonyma "Robert-anhängare" som tror att är en trend och PK att många här anser att barn behöver sin far lika mycket som sin mor blir nog gruvligt besvikna för det är mer en utveckling av samhället precis som vi inte längre slår barn, inte längre anser att homosexualitet är en sjukdom och att kvinnor har fått rösträtt. De är alla ett resultat av ett samhälle i utveckling och ingen trend...

Anonym som tycker att vi med små barn smiter tidigare ifrån jobbet på dagarna kanske inte vet att det finns en lag där föräldrar som har barn under 8 år har RÄTT att gå ner i arbetstid!

Duvan sa...

Men vad menar du och ni andra i praktiken med att "omvärdera honom" efter hans uttalande? Att ni inte längre ska skratta åt hans skämt, och att ni nu alltid kommer lägga till en politisk avvägning i de texter han skriver till sina gubbar, för att han ju visat sig vara precis som de gubbar han parodierar, more or less?

Varför är jag så säker på att ni inte kommer vara konsekventa?

Linda K sa...

anonym: presentera dig med namn om du vill fortsätta diskutera.

jessica e: word!

duvan: för det första tycker jag inte att han är så himla rolig längre, man "kan" hans skämt. för det andra, ja efter att ha läst hans resonerande förstärks min bild av att han inte är en särskilt kul kille. varför tycker du det är så konstigt?

Annanym ;) sa...

Jessica E: Jo och den lagen ger er även RÄTT att bara få lön för den tiden ni arbetar. Ni kan således inte jobba 100% och samtidigt smita tidigt och skylla på att ni måste hämta barn, enkel matematik. Och innan någon av er börjar: Jo, jag har själv fyra barn varav tre under åtta år!

cruella sa...

Annanym och andra: Jag har inte den blekaste aning om andras anställningsvillkor, men jag vet åtminstone att många har flex och förtroendearbetstid och då kan man mycket väl börja tidigare och som en följd av det även gå tidigare. Konstigt nog är det mycket enklare att få cred för att man jobbar sent än att man är på jobbet tidigt.

It's all show.

Duvan sa...

Men va bra då, då behöver du ju inte ens engagera dig i hans åsikter!

Kul att höra någon annan förklara hur dom ska vara konsekventa med att omvärdera honom i praktiken, från att vara så omtyckt?

Fast det är väl ingen som tänkte så långt...

Anonym sa...

Linda K: Eftersom anonymiteten irriterar dig kan jag berätta att jag skrev två av de anonyma inläggen, de som är undertecknade med "Ej Sverigedemokrat" respektive "Hjälp".

Mitt namn är Henrik K, eftersom jag aldrig lämnar mitt fulla namn på internet.

Jag har lite svårt att förstå er förvåning över RG:s inställning. Man måste väl ändå säga att han med flera av sina underbara gubbar och tanter (som t.ex Berit på Skansen) antytt att han inte håller politisk korrekthet, grupptryck och ängslig konformism särskilt högt...?

MVH
/Henrik K

cruella sa...

"Politisk korrekthet, grupptryck och ängslig konformism" är alltså anledningen till att pappor tar föräldraledigt.

Haha!

Charlotta sa...

Men sjutton vad jag blir rädd av vissa kommentarer! Vore jag tillsammans med en man av samma åsikt som RG skulle jag ha sprungit så fort jag kunde.
Vilka jäkla lätta, dåliga undanflykter: "jag har inte bröst så då behöver inte jag...bla, bla". (Som om man behöver bröst för att hämta, mata och krama sina barn). Skaffa inte barn om du inte känner att du kan eller har tid att ta hand om dem! Det blir ju synd om både barnen, dej själv och din fru.
Äh, kan inte formulera mej eftersom jag blir så upprörd över att förstelnade, äckliga, 50-tals könsroller finns kvar. Trodde ju vi kommit någonstans....

Anonym sa...

cruella: Ja, visst är det är en otänkbar, närmast hädisk, tanke att det skulle kunna vara så ibland...

Jag vet inte om du kan se det, men Charlottas reaktion ovan kan ju kanske antyda att man som ung man ända kan tänkas uppleva en viss press att anpassa sig, för att duga... Jag tycker nog inte det är så långsökt att anta att detta skulle kunna leda till en lätt konformistisk, hycklande attityd...

Charlotta: Att RG:s "undanflykter" är "lätta" kan ju tänkas bero på att han i någon mening har rätt?! Man skulle ju kunna ställa dig den raka frågan: Exakt varför har kvinnor, men inte män, bröst? Men det gör jag förstås inte, man vill ju inte framstå som reaktionär, eller biologist, eller något annat som katten släpat in.

Du avfärdar också mina/våra älskade mor och farföräldrars könsroller som "äckliga", det känns lite hårt.

/Henrik

Linda K sa...

henrik: hej, mycket trevligare med ett namn. jag är inte särskilt insatt i RG:s liv och jag har inte ägnat mig åt att analysera hans arbete. jag reagerar och förvånas bara över hans uttalanden. han lever sitt liv som han vill, men han och alla upprörda här kan knappast räkna med att gårdagens uttalanden passerar obemärkta. för ni är väl inte också hundra år?

mvh
Linda K

charlotta: han är väl rätt gammal nu, "robban"? ;) jag håller med dig.

alla: nu tror jag vi tömt ämnet va? jag lämnar diskussionen så ta inte illa upp om jag inte kommenterar mer här. men kul var det, tack alla :)

GSHS sa...

Jeg er enig med Linda i at RG ikke er så morsom som han var. Likevel skjønner jeg ikke helt at man må avvise han som komiker fordi man ikke liker hva han mener privat. Han kan jo være en flink skuespiller selv om jeg mener at han har meninger jeg ikke liker.

Og til M over: Haha, ser at det var en hersketeknikk, ja. Men den er kanskje ikke like oppbrukt som PK? Og er det en hersketeknikk å påpeke at andre bruker hersketeknikk når de påpeker hersketeknikk?

Charlotta sa...

Henrik: Även jag har mor och farföräldrar :-) Och ja, jag tycker att dessa könsroller är rätt "äckliga". I det samhälle vi lever i idag, märk väl. Och ja, vem som har brösten och föder barn..? Nån måste ju ha dem! Det var säkert praktiskt att en person stannade hemma i grottan och ammade medan den andra jagade men jag ser ingen täckning för att man behöver hänga kvar vid det idag :-)

Jag antar att jag reagerar så starkt för att jag tror att vi kommit någon vart och så blir jag helt deprimerad när jag ser att världen inte riktigt har gått så fort fram som jag tror.

Kul med diskution dock :-)