tisdag, september 16

Liten parlör i budgivning

Herrej***ar vilken hjärtklappning jag håller på att återhämta mig från. Dunkade just in ett vinnande bud på en Tradera-budgivning på något jag suktat efter i år.

Jag fascineras av andra budgivares otaktik. Först är det en massa tjafs och småhöjningar flera dagar i förväg. Sen när det närmar sig börjar folk lägga bud hejvilt en kvart innan. But why!? Det trissar ju bara budgivningen. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: lyssna på mamma Linda.

  • Bestäm ditt maxbud, alltså vad du kan tänka dig att betala. Så slipper du bli hysterisk i slutminuten och börja buda över vad du egentligen vill och kan lägga ut. 
  • Se till att vara inloggad på sajten (annars blir det svårt att lägga bud, ju)
  • Håll dig. Ingen idé att lägga bud långt innan, inte nära innan heller. Nej, vänta tills det är max 10 sekunder kvar! 
  • drämmer du in ditt maxbud. Den som leder budgivningen har förhoppningsvis inte lagt sig lika högt, och dom där jag-höjer-en-tjuga-åt-gången-budgivarna hinner aldrig komma upp till ditt maxbud. 
Tänkbara utgångar:


  • Den som ledde budgivningen har lagt ett så pass högt maxbud att ditt inte nådde fram. Bye bye saken/plagget/tinget :( Å andra sidan har du dina pengar kvar, och saker och ting tenderar att återkomma. Den som bidar sin tid...
  • Du tog alla med storm och kammade hem saken/plagget/tinget :)

9 kommentarer:

Jessica E sa...

Tack för tips :-)! Själv lägger jag mitt maxbud när jag ser saken för jag har inte tid att bevaka sluttiden..

Unknown sa...

jessica e: ja kan man inte vara på plats får man ju lägga budet innan. då är det jobbigt, när man inte vet utgången förrän efteråt! :O

Malin sa...

Exakt min taktik. Funkar i allmänhet väldigt bra. Och hindrar en från att dras med och betala för mycket.

Unknown sa...

malin: eller hur! vi är ena riktiga gamla rävar vi :D

Fliselin sa...

Ibland har jag varit med om att lägga bud under sista minuten men när jag gör det så hinner budet inte fram och auktionen avlutas. Jag vågar därför inte vänta för länge. Har du aldrig råkat ut för det?

Unknown sa...

fliselin: på t ex tradera ser man ju nedräkningen i sekunder, då är det inte så svårt att tajma budet. på andra sajter får man ju räkna ner själv, kanske lite klurigare. när man inte hinner är det väl för det mesta för att någon annan har lagt ett högre bud och att man automatiskt bjöds över. en kamp!

hallinbloggar sa...

Haha, känner igen mig. Det gäller att ställa sekundvisaren... : )

Fliselin sa...

Fattar inte men det är på Tradera så har det inte alltid fungerat trots att tiden inte är ute. Då är det skittrist. Vågar inte vänta för länge för jag har missat ett par grejer när jag väntat till den sista minuten. Underligt.

Unknown sa...

hallinbloggar: jag brukar räknar högt :D

fliselin: trist! :(