onsdag, oktober 26

1177

Den här informationen vill jag vara med och sprida!

1177 är Sveriges landstings och regioners nationellt samordnade sjukvårdsrådgivning på telefon och webb.

På 1177 får småbarnsföräldrar råd om vård hela dygnet 7 dagar i veckan. 1500 sjuksköterskor arbetar för att ge kvalificerad sjukvårdsrådgivning när våra barn skadar sig eller blir sjuka.

På 1177.se finns utförlig information om hälsa och sjukdomar och möjlighet att ställa en anonym fråga till 1177:s läkare och sjuksköterskor.

Målet med att fler skall använda tjänsten är att fler föräldrar skall känna trygghet och stöd och få hjälp att hitta rätt inom vården. Idag hamnar flera barn på akuten som inte är i behov av akut vård och andra som behöver akut vård hamnar på vårdcentralen.

1177 - ett av världens viktigaste nummer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och i Stockholm kan man lika gärna ringa 320100.

Linda K sa...

anonym: jaha. ja bara man kommer ihåg och får hjälp är allt väl.

Anonym sa...

Jag har inte känt trygghet när jag ringt dit. Olika svar och råd i samma ämne när jag ringt mer en än gång. Konstiga råd. Som t ex rådet att ge 3-åringen sparris när hon hade svalt en hårnål/hårspänne... först efter att vi stått på oss en lång stund sa sköterskan att vi skulle åka in akut... jag känner mycket lite förtroende för 1177...

Linda K sa...

anonym: vad trist. hoppas det var undantagsfall?