torsdag, april 5

En ny era

Igår var vi på 4-årskontroll. Och fick skäll för att dottern fortfarande äter välling kväll och morgon. BVC-tanten gav henne i läxa att sluta med vällingen. Så igår kväll fick hon sin sin sista flaska. Jag var ju inte hemma, men maken berättade att hon varit sorgsen och suckat över denna sista måltid. Hon är kluven men accepterar ändå sitt öde.

Jag tycker också det är lite sorgsamt. Vadå ska vi inte göra "pelle" (den kallas så, vällingen) längre? Har hon blivit stor nu, dottern? Ja det verkar så.

6 kommentarer:

Anni sa...

Varför inte äta välling i tallrik med sked. Eller mugg. Det är väl flaskan som är problemet, inte vällingen?

Linda K sa...

anni: jo det är vällingen som är problemet. det blir lite för mycket av det goda med den tydligen. ibland tycker jag dom är lite väl hispiga på bvc med sina kurvor som man ska följa, men det börjar nog bli dags att sluta med vällingen ändå :)

Jessica E sa...

Har jag aldrig hört..Låter lite överhispigt som du säger. Har en 5 och en 3-åring som fortfarande dricker välling på morgonen (dock ur glas). Jag tycker det känns skönt att veta att de har något i magarna i fall frukosten på dagis dissas. Det finns ju välling för vuxna också...

mis(s)match sa...

Man kan ju byta till vuxenvälling i mugg istället som frukost. Våra barn har i för sig slutat med flaskan tidigt för att de gillade havregrynsgröt mycket bättre. Sonen äter fortfarande (tre)dubbel frukost. Två eller tre portioner havregrynsgröt med lingonsylt hemma och sedan frukost i förskolan....

Linda K sa...

jessica: det är väl att hon äter både kväll och morgon som är lite mycket. men mysigt också ju :)

mis(s)match: ja vi får se hur det går. kvällsvälling är det iallafall slut med :)

Katti sa...

Jag tycker välling är jättemysigt men min lille gosegris vägrar välling. Han dricker bara vatten. Så vi kämpar med att få honom gilla välling. Det kan finnas utmaningar båda hållen...