onsdag, april 13

Det var en gång

Nu ska jag berätta en saga.

Det var en gång en flicka som tyckte väldigt mycket om skor. Hon kunde inte få nog. Hon hade skor i klädkammaren, skor på vinden och i källaren, skor på jobbet, skor här och skor där.

En dag fick hon syn på ett par leopardmönstrade stövletter i en tidning. Kärlek vid första ögonkastet! Hon sprang till skobutiken och inhandlade leoparderna. Till fullpris. Skobutiken tackade och bockade och sa att Nu får du hundra kronor att handla för nästa gång du köper skor hos oss. 

Flickan gick hem och provade sina skor. Dom var fina. Jättefina. Men väldigt trånga. Flickan fick kämpa varje gång dom skulle av och på. Vilket var slitsamt eftersom skorna skulle provas till alla klädesplagg i klädkammaren. Till slut tröttnade flickan på leoparderna. Och lämnade tillbaka dom till skobutiken.

Ett par dagar senare när flickan gick förbi skoaffären såg hon skyltar med MIDSEASON SALE i skyltfönstren. Hon gick in och såg att leoparderna var prisnedsatta. Men hon mindes hur osamarbetsvilliga dessa skodon varit och ville inte göra om samma misstag. Hon provade istället en brun variant av samma modell. Den gled på som en... hal grej, och så var flickan kär igen. Brunt är ju så mycket mer användbart och funkar till allt, det blir en utmärkt höstinvestering... mantrade flickan när hon stegade fram till kassan för att betala. Vilket var trevligt med tanke på rean. Ännu trevligare blev det när mannen i kassan meddelade att hon hade hundra kronor tillgodo sen förra gången hon köpte skor i butiken.

Snipp snapp snut så var sagan slut. Och flickan ett par stövletter rikare. Lär er vad ni vill av denna historia. Alternativt varna era barn för såna som mig flickan.

7 kommentarer:

Librarybeth sa...

En sedelärande historia. Undervisande! :) Lite ekonomi blev det av det också. Vackert så.

Sara sa...

Och nu undrar man ju om flickan kan visa de inköpta stövletterna?

Anonym sa...

linda! jag behöver din stilhjälp snabbt!
ska på en anställningsintervju på ett stort multinationellt företag i kontorsmiljö. vad ska jag ha på mig?
jag tänker att du träffar mycket folk i intervjusituationer och jag är rädd för att vara för uppklädd. jag vill ha allt från sko till kläder till frisyrer.

mis(s)match sa...

Toppen kap. Bättre än de med fläckar på.

Linda K sa...

librarybeth: tackar ödmjukast :)

hedgehog: fick inte med dom hem, men som på bilden :)

anonym: spännande! självklart, jag tänker till och svarar i ett inlägg!

mis(s)match: ja det kändes så!

Garderoben sa...

Av detta kan man lära mycket, som att alltid prova igen och ge nya chanser. Till skor alltså. Tror också de är bättre än den animalistiska varianten.

Linda K sa...

garderoben: man lever och man lär.