onsdag, oktober 17

Hur vuxen ska man behöva vara egentligen?

När jag veckohandlade ikväll (7500 vuxenpoäng) fick jag tanken att jag minsann inte skulle köpa helgbröd, utan baka det själv (3000 vuxenpoäng). Ingen sabla surdeg dock (18000 vuxenpoäng), nån måtta får det vara. Nej, en sån där blanda pulver och vatten-påse räcker gott (2 vuxenpoäng). Så, jag läste på dom förpackningarna, och sabla vad mycket slit för ett bröd? Hade en vision av nybakat bröd samma morgon... Äh men skit it, konstaterade jag. Jag köper ett gott bröd på fredag eftermiddag istället (antal vuxenpoäng okänt)!

8 kommentarer:

Åsa sa...

Jag gillar inte heller att baka, men hittade ett busenkelt recept. Bakade det till frukost i Lördags, och det var jättegott!! Jag la ut receptet i min blogg om du är intresserad. Lycka till!

Librarybeth sa...

Jag brukar ibland ta hojen till bageriet på lördagmorgonen. Friskuspoäng 200? Kanske?!

Kära Syster sa...

Ett halvt pkt jäst i 6 dl ljummet vatten, ca 11 dl mjöl (blanda lite vetja, och kanske ha i frön om man vill) 4-5 nypor salt. Blanda, jäs över natten.
Lördag morgon: ugnen på varmast. Ut med degen från bunken, knåda inte för mycket, dela i tre delar och vrid dem lite så de blir tjocka ormar. Vänd i mjöl, på plåt och in i ugnen 15 min. Sänk värmen till kanske 170 grader och kör 15 min till. Klart!

/Anna

Lotta sa...

Äh.... skit i det. Baka en plåt muffins eller nått istället :)

Unknown sa...

åsa: låter jättegod! man ganska många ingredienser... :P

librarybeth: my kind of bakning! :D

anna: oj! ja det kanske vore nåt!

lotta: men inte till frukost väl :P

Åsa sa...

Ja, det var många ingridienser, men köper man bara hem dem så kan man ju enkelt baka varje lördagsmorgon sen! =)

Lotta sa...

Linda, genom att inte vilja ha chokladmuffins till frukost så får du en miljard vuxenpoäng :)

Unknown sa...

åsa: sant sant :)

lotta: ha ha ha! :D