måndag, februari 1

Ni talar bra latin

För den som ändå vill förkovra sig kommer här en liten parlöööör. Obs, du måste kunna engelska också :P

Salve(te)! Hello!
Vale(te)!Farewell!
Quid agis? How are you doing?
Quid annus est? What year is it?
Illud estne tuum? Is that yours?
Non scio. I don't know.
Quid edere possum. What can I eat.
Intellego. I understand.
Sic. Yes.
Non. No.
Fortasse. Maybe
Estne tutum? Is it safe?
Scisne Latine? Do you know Latin?
Aliquisne domum est? Is anyone Home?
Ubi est caupona bona? Where is a good Tavern?
Quid tempus est?
What time is it?
Perio. I'm lost.
Non rape me si placet! Please don't rob me!
Mea culpa. My fault
Habesne plus vini? Do you have more wine?

10 kommentarer:

Sara sa...

Servum parvum prope impluvium videtis

Ni ser en liten slav nära bassängen.

(Det enda jag kommer ihåg från mina latinlektioner på gymnasiet ;)

Linda K sa...

hedgehog: HA HA HA! så användbart, det måste jag memorera :D

Tomas sa...

Servum sea fabo graso.

Ni ser fabulöst snygg ut.

Sara sa...

Visst är den bra? Man vet ju aldrig om man behöver säga det liksom :)

Och min enda franskamening är också väldigt användbar:

Je suis en peu fatigue mais il travaille dans une chantier.
Jag är lite trött men han arbetar på en byggplats.

(stavningen är nog fel på ett par ställen...)

Åsa sa...

Äntligen! Den parlören har jag saknat länge. Å så lägger jag till Saras förstås!

Linda K sa...

tomas: den kan va bra! om jag träffar alexander skarsgård :*)

hedgehog: ha ha ha!!!

flicka: det blir inte bättre!

Tomas sa...

Va fan...har du bytt? Mads då?

Linda K sa...

tomas: man kan väl ha två? :*)

Tomas sa...

Of curse.

Linda K sa...

tomas: bra, då är vi överens :)