fredag, januari 16

Får man inte bestämma själv?

Att få ha slöja för ansiktet i skolan eller inte? Jag fattar inte riktigt det där. Har man en sån tro och såna seder kan man väl få ha det. Lite som det där att man inte får ha keps eller mössa på sig inomhus. Det är ju en urgammal grej som inte funkar längre.

För nåt år sedan var det väl en bibliotekarie som ville förbjuda ungdomar som hade jeansen så långt ner att kalsongerna syntes att vistas i biblioteket . Spänn av liksom. Jag tycker alla får bestämma själva hur dom vill vara klädda.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag satt precis och sa samma sak till min man. Kan det ha att göra med att lärarna vill kunna se sina elevers ansikte för att se att ingen sitter och sover t.ex.? Men det känns inte som ett så tungt vägande skäl. Det kanske inte går att vittna i domstol i heltäckande slöja, för då vill ju rätten kunna se ditt ansikte för att kunna bedöma din trovärdighet. Men i princip håller jag med dig Linda!

Peter sa...

Håller med! Såklart.

PGW sa...

Säger som en härdad tonårsfader sa till mig apropå döttrarnas ibland kreativa kreationer, "nåja, så länge de inte luktar så".

Linda K sa...

cecilia: det borde var aupp till eleven om han/hon vill sitta och sova eller hänga med på lektionen? :)

peter: u better! :P

pgw: HA HA HA!

Anonym sa...

Ja, och det handlade till och med om ett VUXENgymnasium. Helt vansinnigt att man ska kasta ut dem ur skolan för att de väljer att bära niqab

sagt o gjort sa...

Appropå tv4 nyheterna om barnskötarstudenterna med en lucka för ögonen bara? Går ju liksom inte att förbjuda, vore galet att göra det också. Förutsatt att de visar ansiktet för barnen de ska jobba med. Men hur kul vore det att hämta sina barn från någon som är klädd helt i svart där man endast ser ägonen? Men det är nog bara en vanesak detta. Och din bibblakollega borde göra en reality check ;)

Linda K sa...

ida: word!

picaflor: såklart ska dom inte skrämma barn, men det trro jag dom förstår själva :)

Anonym sa...

Nu är kanske inte slöja för ansiktet och nerhasade brallor riktigt jämförbart. Jag menar, brallorna är ju en typisk tonårsgrej medan slöjan för ansiktet är en kulturell/religiös yttring som knappast är ett helt fritt val från tjejerna själva. I vilket fall som helst är det iaf inte ett tonårspåhitt.
Jag tycker det är ett kvinnoförtryck, men det är ju jag det...

Tänk om ALLA verkligen fick klä sig och göra som de ville utan påtryck från andra - vilken underbar värld vi skulle ha! : D

Polly sa...

Håller nog med jessica, i frågan om kvinnoförtryck. För var är EGENTLIGEN avsikten med såna där kläder? Knappast en frihetssymbol för kvinnor, va?
Njaaa, jag är tveksam...

Anonym sa...

Bra så, det behöver inte vara mer komplicerat.

Linda K sa...

jessica: men det spelar väl ingen roll om det är tonårsgrej eller förknippat med tro? eller om man som hos mig måste vara naken ;)

polly: aha du menar så, att dom egentligen själva inte vill? då borde dom ju tycka det var bra att slippa? allvarligt talat, jag tycker också det luktar förtryck. men kanske inte dom själva?

lipgloss bitch: visst.