torsdag, mars 24

Håller på att

Efter ett samtal igår börjar jag bli misstänksam. Jag anar en trend. Eller misstänker ett mönster?

En mamma till en kompis till sonen ringde och frågade om sonen vill leka med hennes son. Det vill han såklart. Så vi bestämmer dag. Och sen kommer det.

- Jo nu är det så att vi håller på att renovera hemma, så dom barnen kan inte vara hos oss. Sen kommer det att gå jättebra, men inte nu. Kan dom vara hos er?

Självklart kan dom vara hemma hos oss. Nema problema. Men. Det här är inte första samtalet med en förälder som låter nästan exakt likadant. Snarare tredje, kanske fjärde. Vi håller på att bygga ut... Vi håller på att göra om... Vi håller på att hålla på... Vad nu? Håller hela förorten på att förändra så till den milda grad att dom inte kan ha barn hemma? För inte kan det väl vara så att man fiskar efter barnvakt ett par timmar på helgen? Nej gud förbjude!

15 kommentarer:

Unknown sa...

Tjingeling !
Nytillkommenläsare. Gillar dina dagens!! Roligt med sån update.

Livet runt 30...5 sa...

Smart! Att jag inte tänkt på det, nu måste jag ringa runt och säga att jag också renoverar. Du kan inte tänka dig att ta en 2,5-åring ett par timmar på lördag?

Minna sa...

Kan Jack komma och leka med Tilde och sova över i fem veckor framöver!


Mohahahhahah!


:D

Sara sa...

Kan mina tonåringar komma och leka med era? Det går inte hos oss för vi håller på att flytta ju. Men sen går det ju såklart. Bara inte nu.

Frida sa...

va? vilken fräckhet!!

sanna sa...

Haha! Jag fick -ofrivilligt- passa ett barn igår på lekplatsen då mamman gick iväg en bit för att snacka med sina väninnor. "Går det bra? undrar hon när hon sätter sonen i samma gunga som min unge. WTF!! :D

A sa...

Hahaha, den var bra! Den sparar jag till sonen (2 år) blir något större. Eller det kanske funkar redan nu? Kanske även på dottern, 10 veckor gammal... Hon leker för övrigt gärna nattetid, går det bra? ;)

Lfthmn sa...

Det låter ju helskumt. Jag har ju varken barn eller hus eller renovering, men har man än unge hemma kan man väl ha två? Eller? Vad är grejen?

Anonym sa...

Jisses! Man bjuder väl hem sitt barns kompis till SITT hem så att de kan leka. Man kan väl inte bjuda in sitt barn HEM till någon annan (särskilt om man inte själv tänker vara där och passa det)? Snacka om att fiska efter barnvakt.

Birgitta sa...

Kommer ihåg ett par kompisar som mina barn brukade leka med. Jag tog dem ifrån dagis efter lunch och de hämtade kl 5 rätt att pappan slutar 4 och det tog honom 5min att köra från sitt jobb till oss.
Detta innebar att vi antingen fick bjuda barnen på middag, som vi alltid åt när mannen kom hem halv 5, eller så fick vi vänta med vår mat.
Det är ju inte alltid roligt att vara många till bords.

Anonym sa...

Nae, så kan man inte göra. Usch, så fräcka folk är. Jag skulle nog känna mig lite utnyttjad...
Jisses, har man bara lite vanligt hyfs så frågar man om man kan få hjälp med barnpassning först av allt i telefonsamtalet. För det verkar ju vara huvudsaken här, även om det förstås är trevligt för barnen att få leka och umgås.48

Cosmopolit sa...

Ha ha ha, detta har hänt flera gånger. Min kontring är klockren, jo det går jättebra om dottern/sonen fixar vår mycket stora hund, min minsta dotters penicilinresistenta bakterieinfektion som vi fajtats med sen oktober samt äter inälvsmat (som vi förvisso inte äter).

Helt plötsligt är folk inte lika sugna längre.

Linda K sa...

c: hej! tackar, fast idag har jag varit rätt usel... :)

alla: kasta hit ungarna bara! hundar går också bra! jag tar emot allt :P

frida: vill tro att dom tänker på barnen, att dom gärna vill leka :)

sanna: wtf! :D

anna: ;D

dkms: lite lurigt låter det...

anonym: jag hoppas att det är deras barn som tjatat och verkligen vill leka. sonen vill ju också, så det känns ok för mig :)

birgitta: aldrig kompisar med hem efter skolan här! på vardagar har vi nog med oss själva.

anonym: ja det känns lite dubbelt. men att barnen har kul överväger :)

cosmopolit. ho ho!

Anonym sa...

Ja den där råkar man ut för lite titt som tätt. För ett tag sen ringde dotterns kompis mamma hyfsat sent en vardagskväll och sa att T längtade så mycket efter R och undrade om hon kunde komma över, de skulle köra ett ärende...kändes ok, i nästa andetag säger hon "oj, nu vill lillebror också komma med"...uppenbart att de behövde barnvakt.

/Jessica i malmö

Linda K sa...

jessica: HA HA HA lite lagom fräckt sådär ja :D