onsdag, december 22

Våga gilla

Jag tycker det är rätt komiskt. Att typ ingen egentligen tycker om julmat. Alla säger det. Jag är egentligen inte mycket för julmat. Ändå äter alla det. Är det något slags statement? Bara så ni vet, jag småprotesterar mot julen genom att egentligen inte digga maten. Men jag äter den såklart ändå. Är det jante? Får man inte riktigt älska julmat för då sticker man ut? Samtidigt måste alla hem och sylta och safta (eller vad man nu gör? Lägger in grisfötter?) minst två hela dagar innan julafton.

Kom igen, folk. Det handlar om två - tre dagar om året. Ät och var glada!

22 kommentarer:

Cosmopolit sa...

Jag gillar julmat, åtminstone den jag är van med från barndomen. Fast Easts asiatiska jubord var också mumma igår.

Linda K sa...

cosmopolit: ernst ÄR jul :D

Garderobenmin sa...

Haha, nä nu blev det fel här ovan.... Ernst är mycket men han är inte ett julbord på East ;-)
Skulle egentligen säga att de som "inte är så mycket för julmat" är nog samma människor som säger "alltså, jag tittar inte så mycket på tv..."

Spiro sa...

*vågar stå upp* jag älskar julmat! Så till den grad att jag surar över att jag är höggravid denna jul och därför inte kommer klara att äta så mycket utan att må pyton!

Linda K sa...

cosmopolit och liten: HA HA HA!!! jag läste fel :D sorry. Vi säger så här: ernst ÄR jul och east julbord rockar!

spiro: you go girl!

PiaL sa...

Jag gillar julbord! Speciellt köttbullarna. Och skinkan. Och rödkålen. Och Jansson. Men inte sillen.

Och jag tittar knappt på tv.

:)

Erika sa...

Jag gillar "barnmaten" på julbordet...korv, köttbullar, skinka å sånt. Tog mig 30 år att lära mig äta sill, senapssill går dock fetbort, och kanske 20 innan Janssonen kändes okej. Fast Ernst har jag fortfarande svårt för... ;)

Minna sa...

Jag äter sill, lax, potatis, skinka, köttbullar och prinskorv.

Det äter jag till jul, påsk och midsommar. På midsommar tar jag dock bort skinkan, korven och bullarna.

Linda sa...

jag gillar inte julmat och...äter inte heller julmat. på julafton äter vi trerätters som alla i familjen gillar: förrätt med skaldjur, kött till varmrätt och sedan god efterrätt.

Sofie sa...

Alltså, jag är nog en sån där som säger så (men jag tycker givetvis inte att det är äckligt). Men jag äter ändå julmaten. Men mest för att det hör till, lite tradition sådär. Barndomsminnen och romantiserande i allra högsta grad, haha :-)

Frida sa...

jag äääälskar julmat och äter det gärna i dagarna tre! /julgrisen

nattvinge sa...

Jag älskar julmat, men inte all. Tex äter jag inte ål *hurv* och lutfisk *dubbelhurv* Enklast är alltså att ha julen hemma och se till att det "goda" finns i överflöd :-D

//Nattvinge

Anna sa...

jag älskar julmat. men bara min egen vegetariska, med någon enstaka heminlagd sill. skinka - nej tack!

Men jag älskar internet! ;)

Hanna sa...

Jag älskar julmat! Framförallt älskar jag resterna dagarna efter. Skinka på vörtbrödet, sillar till frukost, gravad lax till ägget. Julmust till allt. Mmmm... Ris a la maltan på julgröten, kalkonen, brysselkålen, köttbullarna, ojojoj, listan kan göras lång. Men bara gott om det är hemlagat!

No-one sa...

Hell yeah, jag äter och är glad! :-D

Unknown sa...

Okej då. Jag lovar att äta ordentligt.

Sara sa...

Jag älskar sillen och janssonen - och skinkan. Resten kan vara för min del. Värst är sylta.

När jag var liten hade min farmor bruna bönor på julbordet. Det är tydligen en tradition i Västmanland och det var verkligen en äcklig sådan.

Librarybeth sa...

Jansson, jansson - men den ska vara min mammas. Likaså köttbullarna. Sill o. lax. INTE skinka o. revbensspjäll, det hörs ju för 17 på namnet att det är läskigt. Jag tycker julmat är skoj. Man blir proppmätt direkt, svintörstig och sugen på gott efteråt. Vad är det att gnälla om typ? :)

Mia sa...

Här äts ingen julmat, bara under tvång och då blir det på sin höjd en liten stackars köttbulle och en stackars skinkskiva (som dissekeras noggrant). Tacka vet jag min jultacos! Mums.

anna sa...

och jag som till och med äter dopp i grytan...

Linda K sa...

alla: se där se där, det går ner en väldig massa julmat ändå :)

jonna sa...

Jag hjärtar julmat! Det är liksom det enda jag gillar med julen!