torsdag, september 2

Du och din väska - för barn på flykt

Barn och unga som kommer ensamma till Sverige har rätt till ett värdigt mottagande. Den 4 september arrangerar Rädda Barnen, Röda Korsets ungdomsförbund och Rädda Barnens ungdomsförbund en stor gemensam manifestation för:

  • Ett värdigt mottagande av barn och unga på flykt
  • Att fler kommuner ska ta emot ensamkommande flyktingbarn
  • Ett medmänskligt och öppet samhälle, för alla barns rättigheter – utan åtskillnad

Manifestationen äger rum samtidigt i åtta städer i Sverige. I Stockholm kommer vi t ex att samlas på Mynttorget vid Sveriges riksdag klockan 12:00. Befinner du dig på annan ort, se mer information här. Vi ber deltagare att ta med en väska, som symbol för livet på flykt.

Inför eller under manifestationen, mejla en bild på dig och din väska till
info@rb.se så läggs upp bilden i ett fotoalbum på Rädda Barnens Facebook sida.

Jag fotar mig och min väska idag. Gör det du också!

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Detta är så enormt viktigt!! Vad glad jag blir att du skriver om det. Jag har varit med om en episod då ensamkommande flyktingbarn behandlades riktigt illa med riktigt läskiga fördomar. Människor betedde sej som det skulle vara ett gäng rövare som kom istället för utsatta barn utan sin familj och vänner som tvingats fly till ett okänt land. Självklart ska jag fota min väska :-)

Linda K sa...

charlotta: helt ofattbart fruktansvärt. you go!