tisdag, september 14

Colour me happy

Har ni gjort färgananlys någon gång? Ni vet sånt som var poppis på... 90-talet? Jag har inte, tycker att jag känner rätt bra själv vad som funkar och framför allt vad jag trivs i. Tänk om någon förkunnade att Linda du passar inte i grått, släng alla såna plagg. Köp lila istället, det matchar dina ögon! Katastrof!

På sista tiden har jag trillat på ämnet färganalys lite här och där. Ställen som erbjuder det. Folk som har pratat om det, att dom är vinter och vår och sånt. Funderar på om det vore roligt att testa? Eller om det som skedde på 90-talet ska stanna i 90-talet?

18 kommentarer:

Librarybeth sa...

Behövs ingen analys, experter eller inte, alla tjoar men åååh, vilken typiiisk höst du är Librarybeth. Åjabatyp e ja?!

Linda K sa...

librarybeth: å ja då, va e ja?

Sara sa...

Färger man känner sig fin i passar man i - det är min regel :) Jag är för övrigt också en höst.

Pia Wester sa...

Som gammal sminkmänniska så måste jag säga att färger ÄR viktigt, och kan lyfta eller sänka ett utseende beroende på färgskala....men jag håller med Sara, oftast dras man till de färger man passar i just för att man känner sig så fin i dom ;-)

sagt o gjort sa...

Min snygga faster gjorde en sån - som alla andra på 90-talet. När hon bestämde sig för att sluta färga håret och go grey gjorde hon en ny. Hon hade helt ändrat sin färgskala och köpte en hel del nytt som passade så bra. Hon är 53 och skitsnygg i sitt gråa hår istället för att se gammal och grå ut.

hege sa...

Enig - man dras nok ofte mot farger man passer i. Jeg tror du er en sommer linda. :-)

Nilla sa...

Kanske är du sommar?
http://www.thechicfashionista.com/summer-color-analysis.html

Katarina sa...

Färganalys är det bästa jag gjort... sååå många felköp jag kan undvika nu, benvitt t.ex... köpte alltid och kände mig aldrig fin.. men nu VET jag vilka färger jag ska undvika. Samtidigt berättade "analytikern" vilken typ av kavaj, kjollängd, typ av halsband (korta/långa) m.m. som jag passade + vad jag skulle undvika med min figur. Tycker iofs att du lyckas rätt bra Linda.. men vet ju inte vad som ligger och skräpar i din garderob som du inte riktigt gillar...

Åsa sa...

Hahaha! Jo jag gjorde en på 90-talet och jag är höst. Mörk höst dessutom. Fast jag struntar i det rätt ofta, eller snarare jag änvänder kläder med färger jag gillar och ibland är det "rätt" färg och ibland inte. Men det var kul att göra och jag är tydligen så tydlig att hon använde mig på ett par föreläsningar som exempel...

Att ha det gott sa...

Du är den siste att behöva råd om sånt
Du gör det såå bra

Anonym sa...

Visst ska du göra en färganalys! Alla kan ha alla färger(höstar är dock lite knepiga, men skulle tippa på att du är en sommar), bara i olika nyanser! så dina grå kläder kommer du få behålla;-) Man kan dock inte säga bara på måfå att du är en sommar, hår och kläder kan förvilla! Rätt ljus och de rätta tygerna är A och O när man gör en färganalys. Hudtonen och ögonfärg är det som spelar in mest.

Man kan också få en hel färgkarta med sig hem, men alla sommarens (eller vad det nu kan va) färger. Då man man jämföra färgkartan med t.ex. någonting som man har i garderoben, om det skär sig är det antagligen fel färg, men om det blir harmoni mellan plagget och kartan är det rätt! Väldigt kul faktiskt.

Självklart kan man använda andra färger än ens "egna" men det är roligt att veta vilka det färger det är som man passar i och lyfter fram DIG. Att det är du som bär kläderna och inte tvärtom.

Lisa

Linda K sa...

hedgehog: jag skulle vilja va lite av varje, får man det? :)

ffp: sant! :)

sagt o gjort: cool!

hege: sommar funkar för mig :)

nilla: ja kanske det :D

katarina: tycker jag har ok koll, men det vore klart kul att prova!

flicka: ha ha, kul! lite modellande liksom :D

att ha det gott: gulle dej :)

lisa: absolut, jag blir riktigt sugen :D

Åsa sa...

Jag var faktiskt på det för nåt år sen. Kul! De färger jag "skall ha" far dessutom de jag redan gillade! tror nog att man har ett hum om vad man passar i...
Jag är höst förresten!

Erika sa...

Jag är på nåt vis både lite för och emot... Jag gillar konceptet, men utförandet för min del var något svårtolkat. Jag gjorde en analys på 90-talet och då kom de fram till att jag var vinter (fast hon trodde spontant vår när jag kom dit). Å så för ett par år sedan gjorde jag en ny (på ett annat ställe) och velade de mellan vinter och höst, men kom fram till höst. Min mamma är en klassisk höst, men jag verkar, enligt analyserna, vara en himla skum blandning...

Linda K sa...

åsa: kul! :)

erika: du får se det från den positiva sidan, du kan vara både ock! :)

Maria sa...

Hmm det verkar vara lite farligt. Godtyckligt! Väldans snygg grå klänning för övrigt! Längtar till svarta strumpisar men det dröjer nog lite till här nere.

Maria sa...

Tycks vara färgblind. Kamelfärgad var ju klänningen... finfin oavsett.

Linda K sa...

maria och lina: det kändes konstigt med strumpbyxor! men det är väl bara att vänja sig. tack :)